به گزارش دویچه وله، سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه ۲۲ فروردین (۱۱ آوریل) در نیویورک نسبت به وخیم شدن اوضاع در لیبی و بالا گرفتن آتش درگیری‌ها در این کشور ابراز نگرانی کرد. بنا به گزارشی که از سوی این سازمان منتشر شده است زد و خوردهای خونینی در اطراف طرابلس، پایتخت لیبی، در جریان است.

به گزارش خبرگزاری آلمان تا کنون دست‌کم ۵۶ تن در این درگیری‌ها کشته شده‌اند. هنوز مشخص نیست که چه تعداد از کشته‌شدگان نظامی و چه تعداد غیرنظامی بوده‌اند. سازمان جهانی بهداشت نیز از کشته شدن دو پزشک و یک راننده آمبولانس در این درگیری‌ها گزارش داده است. تعداد زخمی‌ها دست‌کم ۲۶۶ نفر است.

سید جعفر، نماینده سازمان جهانی بهداشت در لیبی، در این باره گفت: «در حومه طرابلس گروه‌های امدادی در تلاش برای نجات بازماندگان درگیری‌ها هستند و هر روز زخمی‌های بیشتری را به بیمارستان‌ها تحویل می‌دهند.»

از یک هفته پیش، از زمان شروع جنگ میان حامیان ژنرال خلیفه حفتر و نیروهای دولتی لیبی، هزاران نفر ساکنان محلی در حال گریختن از منطقه هستند. تعدادی از ساکنان این مناطق در میان طرف‌های درگیر در محاصره مانده‌اند و راه گریزی ندارند.

سازمان جهانی بهداشت گروه‌های پزشکی و بیمارستان‌های صحرایی را به منطقه درگیری فرستاده است. زدوخوردهای خونین و آتش درگیری‌های سنگین مانع از فعالیت گروه‌های امدادی و تیم پزشکی است.

نیروهای مسلح تحت کنترل ژنرال حفتر در شرق لیبی مستقر هستند. او در تلاش است تا با تصرف طرابلس کنترل پایتخت را در اختیار گیرد. طرابلس مقر دولت وحدت ملی لیبی است که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است. این دولت نتوانست حاکمیت خود را بر تمام مناطق لیبی برقرار کند.

مناطق شرقی لیبی همچنان تحت کنترل نیروهای ژنرال خلیفه حفتر قرار دارند. حفتر دولت وحدت ملی را به رسمیت نمی‌شناسد. او یکی از فرماندهان نظامی ارشد معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی است. 

ژنرال خلیفه حفتر هفته پیش حمله نظامی به پایتخت لیبی را با شعار "پاکسازی طرابلس از تروریست‌ها" آغاز کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در پی حمله نیروهای نظامی ژنرال حفتر به فرودگاه طرابلس در روز دوشنبه ۱۹ فروردین (۸ آوریل) خواستار پایان دادن به آتش درگیری‌ها و پایان سریع جنگ جدید شد.

حفتر و گروه‌های نظامی تحت کنترل او با شرکت در کنفرانس صلح سازمان ملل متحد نیز مخالفت کرده‌اند. در این نشست قرار بود روز یکشنبه آینده با شرکت طرف‌های درگیر در لیبی برای مذاکره درباره آینده این کشور بحران‌زده برگزار شود. 

پس از سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی، در سال ۲۰۱۱ میلادی (حدود ۸ سال پیش) این کشور درگیر جنگی خونین شد. ده‌ها تن از شبه‌نظامیان و گروه‌های مسلح برای به دست گرفتن قدرت و کنترل منابع معدنی غنی این کشور در حال جنگ هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.