دادگاه بعدی رسیدگی به پرونده وی قرار است دوم ماه «می» (۱۲ اردیبهشت) برگزار شود. وی تا زمان برگزاری جلسه بعدی دادگاه در بازداشت به سر خواهد برد.

همزمان با برگزاری نشست دادگاه، هواداران آسانژ در مقابل ساختمان دادگاه تجمع اعتراضی برگزار کرده و شعارهایی را در حمایت از وی سر دادند. بزرگ ترین نهاد ضد جنگ انگلیس نیز با صدور بیانیه ای مخالفت خود را با استرداد جولیان آسانژ اعلام و تصریح کرد که افراد نباید به اتهام افشاگری درباره جرایم جنگی مجرم شناخته شوند.

یک سخنگوی دولت انگلیس اعلام کرد که این کشور برای لغو پناهندگی آسانژ با دولت اکوادور لابی نکرده است. وی گفت: از ابتدای پناهندگی آسانژ در سفارت اکوادور در لندن با دولت کیتو در ارتباط بودیم اما تصمیم گیری درباره لغو پناهندگی آسانژ به دولت اکوادور مربوط است. 

وی ادامه داد که رسیدگی به این مساله، اینک در دست پلیس و مراجع قضایی است.

بنیان‌گذار ویکی لیکس ساعت ۱۰ و ۵۰ دقیقه صبح روز پنجشنبه در داخل سفارت اکوادور دستگیر و بلافاصله به بازداشتگاه منتقل شد. پلیس لندن اعلام کرد که در پی لغو پناهندگی آسانژ از سوی دولت اکوادور و به اذن سفیر این کشور، داخل ساختمان سفارت شده و او را دستگیر کرده است. 

نخست‌وزیر انگلیس تأیید کرد که جولیان آسانژ علاوه بر پرونده کیفری در انگلیس، به درخواست آمریکا برای استرداد وی به این کشور بازداشت‌ شده است. آسانژ در آمریکا به جرم نفوذ و دسترسی به مدارک طبقه‌بندی وزارت دفاع آمریکا متهم است.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده است؛ اگر آسانژ گناهکار شناخته شود به حداکثر پنج سال زندان در این کشور محکوم خواهد شد.

ساجد جاوید وزیر کشور انگلیس با اشاره به آغاز روند رسیدگی به پرونده آسانژ،عنوان کرد که دولت آمریکا ۶۵ روز فرصت دارد تا مدارک درخواست استرداد وی را به قاضی پرونده تسلیم کند. این درخواست به گفته او بایستی در ابتدا به تائید وزارت کشور رسیده و از این طریق به دادگاه ارائه خواهد شد. 

وزیر کشور انگلیس که در مجلس عوام سخن می‌گفت از همکاری دولت اکوادور برای تحویل آسانژ قدردانی کرد و توضیح داد: سفیر اکوادور صبح امروز از آسانژ خواسته بود تا به‌صورت داوطلبانه به پناهندگی خود پایان دهد. پس‌ازآن پلیس متروپلیتین وارد ساختمان سفارت شد تا او را دستگیر و از سفارت اخراج کند. 

جاوید مدعی شد که اقدامات صورت گرفته مطابق با توافق میان دو دولت انگلیس و اکوادور و بر اساس کنوانسیون وین صورت گرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.