آمریکا و پنج کشور اروپایی عضو شورای امنیت یعنی فرانسه، انگلیس، آلمان، لهستان و بلژیک روز پنج شنبه درخواست این نشست را داده اند.

در پی اعتراض های مردم سودان ارتش این کشور امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه ای برکناری عمر البشیر را پس از ۳۰ سال حکومت، تایید و سه ماه حالت فوق العاده و یک ماه محدودیت رفت و آمد در این کشور شمال آفریقا اعلام کرد. همچنین مقرر شد که شورای انتقالی نظامی بمدت دو سال زمام امور را در دست گیرد. 

تظاهرات مردم سودان علیه عمر البشر از دسامبر ۲۰۱۸ (اذر- دی ۹۷) شروع و موجب شد تا رییس جمهوری این کشور در فوریه ۲۰۱۹ (بهمن- اسفند ۹۷) با انحلال دولت، به مدت یک سال وضعیت فوق العاده در سودان اعلام کند. 

اعتراض ها در سودان گرچه در آغاز افزایش قیمت‌ها و کمبود مواد غذایی را هدف قرار داده بود، اما بعدها به اعتراض علیه البشیر تبدیل شد که نزدیک ۳۰ سال است در این کشور قدرت را در دست دارد. 

با این حال احزاب سیاسی سودان امروز (پنج شنبه) در واکنش به بیانیه ارتش تاکید اعلام کردند ، این بیانیه پاسخگوی خواسته های ملت نبود.

در این بیانیه آمده است آنچه اتفاق افتاد بخشی بسیار کوچک از خواسته مردم بود و هدف ما تنها برکناری البشیر نبود بلکه ما خواهان سرنگونی کامل نظام و تمام نهادها و هیات های آن هستیم.

در همین راستا نیروهای &#۳۹;اعلام آزادی و تغییر&#۳۹; که تعدادی از احزاب مخالف و انجمن متخصصان عضو آن هستند، در بیانیه ای رسمی تاکید کرد که بیانیه ارتش، کودتایی نظامی برای بازگرداندن چهره ها و نهادهایی است که مردم علیه آن ها قیام کردند و آن ها می خواهند کشور را ویران و خون های ریخته شده را به یغما برند. 

در ادامه این بیانیه آمده است: از ملت بزرگوار سودان می خواهیم به اعتراضات خود در مقابل ساختمان های ستاد فرماندهی کل نیرهای مسلح و در دیگر شهر های سودان ادامه دهند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.