شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد برخی مقامات دولت ترامپ بر سر اعمال فشار حداکثری بر ایران با تعدادی از تندروهای مخالف ایران در سنای آمریکا دچار اختلافات تازه‌ای شده‌اند.

اخیراً شش سناتور جمهوری‌خواه که بین آنها نام «تد کروز»، «تام کاتن» و «مارکو روبیو» نیز دیده می‌شود طی نامه‌ای به «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا از وی خواسته‌اند که از این پس به ایران اجازه ندهد که حتی تحقیقات هسته‌ای صلح‌آمیز خود در «فردو، بوشهر و اراک» را دنبال کند؛ این در حالی است که ترامپ در زمان خروج از برجام تأسیسات هسته‌ای مذکور را از تحریم‌های خود معاف کرد تا بتواند از طریق اقدامات نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز کشورهایی که در برجام مانده‌اند، به‌زعم خود اطمینان حاصل کند که ایران در پی غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالاتر نخواهد بود.

این سناتورهای آمریکایی که همواره به تندروی علیه ایران شهرت داشته‌اند، در نامه خود به پامپئو ادعا کرده‌اند که ایران از سال ۲۰۰۳ (۱۳۸۲) همواره در پوشش برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز به‌دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای بوده است.

در این میان دو منبع آگاه در کاخ سفید که نخواستند نامشان فاش شود به خبرنگار بلومبرگ گفته‌اند که انتظار می‌رود معافیت تأسیسات هسته‌ای فردو، بوشهر و اراک بار دیگر تمدید شود؛ هرچند به‌گفته یکی از آنها سناتورهای جمهوری‌خواه کماکان در تلاشند تا با اعمال فشار بر پامپئو و ترامپ حتی از طریق گروکشی (در خصوص تأیید صلاحیت افرادی که از سوی دولت برای تصدی سمت‌های مختلف به سنا معرفی می‌شوند) به خواسته خود برسند.

البته ظاهراً مسئله معافیت فردو، بوشهر و اراک از تحریم‌ها تنها مسئله‌ای نیست که مقامات واشنگتن بر سر آن اختلاف نظر دارند، به‌گفته بلومبرگ، در خصوص تمدید معافیت برخی کشورها از اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران نیز دودستگی آشکاری حتی بین اعضای کابینه ترامپ دیده می‌شود.

بر اساس شنیده‌ها و بررسی‌های خبرنگاران بلومبرگ، گروهی از اعضای کابینه ترامپ به‌رهبری «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا خواستار عدم تمدید معافیت‌های نفتی هستند اما برخی دیگر که دنباله‌روی مایک پامپئو هستند به تمدید این معافیت‌ها اصرار دارند. این گروه که از قضا جزو مخالفان سرسخت ایران در کاخ سفید به‌شمار می‌روند بر این باورند که تمدید معافیت مشتریان نفت ایران از اجرای تحریم‌ها به ثبات بازار نفت کمک خواهد کرد و عملاً در راستای منافع آمریکا خواهد بود.

دولت آمریکا که کمتر از یک ماه دیگر باید در مورد تمدید این معافیت‌ها تصمیم بگیرد مایل است در راستای اعمال فشار حداکثری بر ایران از تمدید معافیت‌ها بپرهیزد اما شرایط بازار نفت و اهمیت ایران در این بازار باعث شده است که آمریکا نتواند به‌راحتی برای تحریم کامل نفت ایران اقدام کند؛ چنان‌که گفته می‌شود احتمالاً معافیت پنج کشور چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و ترکیه تمدید خواهد شد.

ترامپ و اعضای کابینه‌اش در زمان خروج از برجام در ماه می ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۹۷) مدعی شده بودند که در مدت کوتاهی صادرات نفت ایران را به صفر خواهند رساند اما بر اساس آخرین آمارهای منتشرشده از سوی رویترز، ایران در ماه گذشته میلادی روزانه دست‌کم ۱.۷۵ میلیون بشکه نفت صادر کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.