اسپوتنیک گزارش داد، یک مقام وزارت خارجه آمریکا که خواسته نامش فاش نشود در واکنش به خروج مصر از ناتوی عربی، گفت: «مصر نقش بسیاری مهمی در امنیت منطقه دارد و ایالات متحده و همه کشورهای عضو ائتلاف استراتژیک خاورمیانه می‌خواهند مصر بخشی از این ائتلاف، که منافع بسیاری خواهد داشت، باشد».

 
این مقام آمریکایی اضافه کرد: «همزمان با شکل‌گیری این ائتلاف ما از مصر می‌خواهیم فرصت ایفای نقش رهبری (در آن) را از دست ندهد.»

خبرگزاری رویترز روز گذشته گزارش داد که قاهره از تلاش‌های آمریکا برای تشکیل ناتوی عربی با هدف مقابله با سیاست‌های تهران دوری می‌کند.

بر اساس گزارش این منابع، مصر این تصمیم خود را پیش از برگزاری نشست یکشنبه هفته گذشته در ریاض، به آمریکا و طرف‌های مرتبط با ائتلاف امنیتی پیشنهاد شده در خاورمیانه ابلاغ کرده بود.

در این گزارش آمده است که قاهره هیأت نمایندگی خود را به نشست مذکور که آمریکا آن را با هدف جمع کردن متحدان عرب خود در یک معاهده سیاسی، اقتصادی و امنیتی علیه ایران برگزار کرده بود، اعزام نکرد. 

یک منبع عربی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «مصر به دلیل تردید در جدی بودن عملکرد این تلاش‌ها و همچنین خطر افزایش تنش با ایران به عنوان پیامدهای اقدام مذکور  از این معاهده خارج شده است».

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به دنبال ایجاد یک ائتلاف استراتژیک در خاورمیانه با عنوان «ناتوی عربی» است که بر اساس طرح‌های آمریکا شامل شش کشور حوزه خلیج‌فارس یعنی بحرین، قطر، کویت، امارات، عمان، عربستان سعودی و همچنین مصر و اردن می‌شود.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.