ترامپ بالاخره تصمیم خود را در قرار دادن نام سپاه پاسدارن در لیست گروه‌های ترویستی اجرایی کرد، تصمیمی که از مدت‌ها قبل مترصد اجرای آن بود. اما به چه قیمتی؟

ترامپ و هیات حاکمه آمریکا در ادامه تلاش‌های خود برای تفرقه افکنی این بار تیر تحریم سپاه پاسداران را از چله رها کردند تا پیام روشن و همیشگی خود را به ملت ایران مخابره کنند، پیام جدایی ملت از حاکمیت و سپاه پاسداران به عنوان عمود خیمه نظام.

واکنش مقامات و مردم به اقدام اخیر دولت آمریکا اما آب پاکی را روی دست ترامپ ریخت چرا که در همان ساعات اولیه صدور بیانیه آمریکا در تروریستی خواندن سپاه، این اقدام با واکنش‌های محکمی در محکومیت آن روبرو شد، واکنش هایی که نمودهای بیرونی متفاوتی داشت، از صدور بیانیه گروه‌های مختلف تا ملبس شدن نمایندگان به لباس سبز رنگ پاسداران در مجلس و برگزاری راهپیمایی های مردمی در حمایت از سپاه پاسداران.

 

حضور تمامی نمایندگان با لباس سپاه در صحن مجلس

مجلس شورای اسلامی را شاید بتوان یکی از نهادهای پیشگام در بروز واکنش نسبت به اقدام رئیس جمهور آمریکا دانست به طوریکه نمایندگان در جلسه علنی روز سه شنبه (۲۰ فروردین) یعنی ساعاتی بعد از تروریست خوانده شدن سپاه از سوی آمریکا به مناسبت روز پاسدار و در محکومیت این اقدام ترامپ با لباس سپاه در مجلس شورای اسلامی حضور یافتند.

 

دیدار برخی نمایندگان تهران با فرمانده سپاه تهران بزرگ

همراهی و همدلی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اما نمود دیگری هم داشت، درست یک روز بعد از اقدام آمریکا، اعضای مجمع نمایندگان تهران به مناسبت روز پاسدار با سردار محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه تهران بزرگ دیدار و گفت‌وگو و همبستگی نمایندگان از سپاه را اعلام کردند.

آنها در این دیدار علاوه بر تاکید بر حمایت قاطع از سپاه، درباره دو طرح مجلس شورای اسلامی جهت اقدام مقابله به مثل با آمریکا توضیحاتی به فرمانده سپاه تهران ارایه کردند.

 

جلسه مشترک محمدجواد ظریف با فرماندهان عالی رتبه سپاه پاسداران

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز در اقدامی معنادار با سرلشکر محمدعلی جعفری و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیدار و گفت وگو کرد. از جمله نکاتی که این دیدار را بیشتر در مرکز توجه قرار داد حضور سردار قاسم سلیمانی در جلسه بود.

 

وزیر دفاع سپاهی شد

امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع نیز در واکنش به اقدام دولت ترامپ لباس سپاه به تن کرد و اعلام کرد که در موضوع اقدام آمریکا علیه سپاه، وزراتخانه‌های دفاع و خارجه پیگیر شکایت از آمریکا در مجامع بین‌المللی می‌شوند.

صدور بیانیه‌های داخلی و خارجی

حمایت از سپاه فقط به همین محدود نشد، صدور بیانیه های داخلی و خارجی نیز نوعی دیگر از همدلی با سپاه بود. در این زمینه حزب الله لبنان چند روز پیش از اقدام آمریکا، با صدور بیانیه ای رفتار آمریکا را وحشیانه خواند و تاکید کرد: دولت وحشی آمریکا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست تروریسم و تحریم آن برنامه ریزی می‌کند در حالی که سپاه در کنار نیروهای مسلح نقش بزرگی در رویارویی با سیل و کمک به آسیب دیدگان و نجات شهروندان ایفا می‌کند.

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز عصر روز چهارشنبه در سخنانی ضمن محکوم کردن اقدام ترامپ در درج نام سپاه پاسداران در لیست تروریستی آمریکا گفت که وقاحت دیگری که امروزه شاهد آن هستیم، تروریستی خواندن سپاه پاسداران است؛ نیرویی که یک سازمان نظامی رسمی به رسمیت شناخته شده به حساب می‌آید.

وی تاکید کرد: در صورت بروز اشتباه از سوی آمریکا، ایران و متحدان منطقه ای، قطعا پاسخ مناسبی به آنها خواهند داد. و آمریکایی ها بدانند که ایران و متحدانش قطعا کارت های قوی ای برای تلافی در اختیار دارند.

 

مراجع تقلید، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگان مردم در مجلس، نیروی انتظامی، تشکل های دانشجویی، نهادهای صنفی و...نیز با صدور بیانیه‌های مختلف اقدام آمریکا را نابخردانه و سردرگمی استکبار در برابر اراده‌ی ملت ایران توصیف کردند.

بیانیه مهم ارتش

اما شاید بتوان مهم ترین بیانیه در محکومیت آمریکا را از آن ارتش جمهوری اسلامی دانست چون دشمنان و در راس آنها آمریکا در طول ۴۰ سال گذشته در تلاش بودند تا بین این دو نهاد نظامی فاصله بیندازد.

ارتش جمهوری اسلامی ایران در بیانیه خود ضمن محکومیت قاطع اقدام غیرقانونی و بی‌خردانه آمریکا در قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی، این اقدام بی‌اساس را عاملی در ایجاد ناامنی و نقض آرامش و صلح در منطقه حساس غرب آسیا و تجاوز به حق حاکمیت و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دانسته و اعلام کرد که همانند گذشته، دست در دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تا آخرین لحظه از نظام جمهوری اسلامی ایران و آرمان‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی دفاع خواهد کرد.

البته حمایت ارتش از سپاه به صدور بیانیه ختم نشد و سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش به دیدار سردار جعفری فرمانده کل سپاه رفت.

توییت هایی در حمایت از سپاه

در فضای مجازی هم واکنش ها با شدت و حدت در حمایت از سپاه انجام شد، نظرات در این زمینه محدود به یک جریان فکری و سیاسی نبود بلکه نیروهای چپ و راست دست به انتشار توییت هایی در حمایت از سپاه زدند. در این زمینه آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با انتشار توییتی تاکید کرد که اگرچه نقدهای داخلی به سپاه وجود دارد اما به طور قطع با همه توان خود در برابر دولتی که بی رحمانه تمام توان خود و هم پیمانانش را برای دشمنی با ایران به کار گرفته است، از نیروهای نظامی کشورمان دفاع می کنیم.

مصطفی تاجزاده هم با انتشار توییتی تاکید کرد که با وجود برخی نقدها به سپاه اما تروریست خواندن سپاه را قاطعانه محکوم می کنم زیرا هدف ترامپ مبارزه با تروریسم و دفاع از دموکراسی و صلح نیست بلکه افزایش فشار بر مردم برای بی ثبات کردن ایران وتشدید درگیری ها در منطقه است.

راهپیمایی ملت سپاهی

تریبون های نمازجمعه یکپارچه مواضع کوبنده ای را خطاب به مقامات کاخ سفید و در حمایت از سپاه اتخاذ کردند اما اوج حمایت ها از سپاه در قالب راهپیمایی مردمی در سراسر کشور رقم خورد، طبق اخبار اعلامی بعد از اقامه نمازجمعه، در سراسر کشور مردم برای حمایت از سپاه راهپیمایی کردند.

ناشی گری ترامپ

در کنار همه این واکنش ها در حمایت از سپاه اما آنچه بیش از همه تصمیم ترامپ را آسیب پذیر کرد وقت نشناسی او بود، رئیس جمهور آمریکا در ماجرای تحریم سپاه دقیقا زمانی دست به اجرایی کردن تصمیم خود در  قرار دادن نام سپاه در لیست سازمانهای تروریستی زد که دقیقا در همین زمان نیروهای سپاه از بالا تا پایین ترین رتبه و درجه در مناطق سیل زده مشغول خدمات دهی به آسیب دیدگان ناشی از سیل  بودند. در چنین شرایطی این سوال در افکار عمومی شکل می گیرد آیا نیرویی خدمت رسان می تواند ایفاگر نقش تروریست باشد. سوالی که ترامپ و هیات حاکمه آمریکا باید پاسخی قانع کننده برای آن داشته باشند. با همه این تفاسیر ترامپ این بار هم باخت، بد هم باخت، باختی که او را به قهقرا خواهد برد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.