سامانه بارشی جدید که امروز از سمت جنوب و غرب استان وارد خراسان‌جنوبی شد، بنابر پیش‌بینی هواشناسی با شدت زیاد تمامی شهرستان‌های استان را فرا می‌گیرد ولی در مناطق شرقی و جنوبی شدت بیشتری دارد.

این سامانه تا روز چهارشنبه هفته جاری در استان فعال و اوج بارندگی‌ها برای روزهای یکشنبه و دوشنبه پیش‌بینی می‌شود.

تخلیه ۲ آبادی در سربیشه

در پی هشدارهای هواشناسی خراسان‌جنوبی درباره وقوع رواناب، بارش‌های رگباری شدید و سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها دستور تخلیه دو روستا در شهرستان سربیشه صادر شده است.

با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی و تعاملی که با ریش‌سفیدان دو روستا انجام شده مقرر شد اهالی روستای خاکک به روستای بالا دست منتقل شوند که طبق آخرین آمار دریافتی اهالی روستای خاکک بخش درح به منظور پیشگیری از وقوع حوادث در مکانی امن اسکان موقت یافتند.

همچنین دستور تخلیه روستای چاه‌خزاعی صادر شده و در این روستا نیز با توجه به خطرهای احتمالی مردم به روستاهای مجاور می‌روند.

دستور تخلیه ۲ آبادی در خوسف

شهرستان خوسف به دلیل پراکندگی بسیار زیاد و فاصله طولانی برخی روستاها با مرکز شهرستان نیازمند توجه ویژه است و لازم است از تمامی امکانات برای به حداقل رساندن خسارت‌های احتمالی استفاده شود.

با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی و اخطاریه‌های صادر شده توسط شورای مدیریت بحران استان و شهرستان درباره سیلابی شدن مسیل‌ها و امکان مخاطرات طبیعی دستور تخلیه دو آبادی روستای خاکک و چاه خزاعی و چاه صباغ در این شهرستان صادر شد.

در حال حاضر تمامی نیروهای امدادی، نظامی و راهداری در آمادگی کامل هستند و امیدواریم این بارش‌ها کمترین میزان خسارت را در پی داشته باشد.

تمامی امکانات و ماشین آلات شهرداری ها، دهیاری ها و افراد شخصی برای کاهش خسارت های احتمالی در آماده باش کامل است. همچنین تمامی مدارس روستایی شهرستان نیز در روز یکشنبه تعطیل خواهد بود.

بارش پراکنده در سرایان/ رانندگی در محور سه‌قلعه - بیرجند توصیه نمی‌شود

امروز بارندگی در سرایان به‌صورت پراکنده بوده و رواناب مختصری هم بین روستای بسطاق و دوست‌آباد جاری شد که تاکنون مشکل خاصی گزارش نشده است.

تمامی نیروهای ادارات شهرستان با همه تجهیزات در آماده‌باش کامل هستند و از توان بخش خصوصی نیز به‌صورت افتخاری حدود هشت دستگاه لودر به کار گرفته شده است.

همچنین رانندگی در محور سه‌قلعه - بیرجند در شرایط بارندگی توصیه نمی‌شود زیرا این محور دارای آبنماهای زیادی است لذا در زمان بارندگی خطرات رانندگی افزایش می‌یابد.

وضعیت سدهای استان نگران‌کننده نیست

طبق گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی سدهای استان نگران کننده نیست و پیک سیلاب گرفته می‌شود.  هفت سد مخزنی استان در بهترین شرایط پایداری قرار داشته و وضعیت پایداری و ایمنی سدها به‌صورت روزانه کنترل می‌شود.

همچنین بالغ بر ۶۵۰ هزار متر مکعب از ظرفیت سد نهرین طبس تخلیه و در حال تخلیه است و نگرانی برای این سد وجود ندارد.

از ۷۰ میلیون متر مکعب ظرفیت کل سدهای مخزنی استان، حدود ۵۰ میلیون متر مکعب، خالی بوده و امیدواریم با بارندگی‌های خوب پیش رو، ضمن کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارات پایین دست، ظرفیت خالی سدها به تراز نرمال برسد.

لغزندگی جاده‌های شرق استان

پلیس راه خراسان‌جنوبی نیز از بارش پراکنده باران در محورهای شرقی خراسان‌جنوبی خبر داد و گفت: در اثر بارندگی هم‌اکنون محورهای بیرجند- قاین، قاین- زیرکوه، قاین- گناباد، حاجی‌آباد – زهان، بیرجند- سربیشه، سربیشه – درمیان، سربیشه – نهبندان و بیرجند- خوسف  لغزنده است .

وی با بیان اینکه در برخی محورهای از جمله محورهای شهرستان‌های سربیشه، درمیان و زیرکوه، رواناب در آبنماها جاری شده از رانندگان خواست از سرعت و سبقت غیرمجاز، حرکت ناگهانی و انحراف به چپ خودداری و فاصله طولی خود را با وسیله نقلیه جلویی رعایت کنند.

تعطیلی مدارس روستایی ۹ شهرستان خراسان‌جنوبی

همچنین طبق آخرین امار دریافتی از آموزش و پرورش استان مدارس روستایی 9 شهرستان خراسان‌جنوبی جز طبس و سرایان فردا (یکشنبه) تعطیل اعلام شد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی گفت: ا توجه به احتمال وقوع رواناب، طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب تمامی مدارس استثنایی و روستایی شهرستان بیرجند و دبستان‌های علامه اقبال و حضرت رقیه (س) شهر بیرجند فردا تعطیل هستند.

واقعی اعلام کرد: تمامی مدارس روستایی شهرستان خوسف، تمامی مدارس روستایی و استثنایی شهرستان سربیشه، مدارس شهر درح، پیش دبستانی‌های شهرستان سربیشه و دانش‌آموزان سرویسی مدارس شهر مود تعطیل شدند.

وی ادامه داد: تمامی مدارس شهرستان درمیان به جز شهر اسدیه، تمامی مدارس روستایی شهرستان نهبندان و مدارس شهر شوسف، تمامی مدارس روستایی و پیش دبستانی‌های شهرستان زیرکوه و مدارس شبانه‌روزی بخش زهان، مدارس ابتدایی روستایی فتح‌آباد، کرند، خانیک و مجد خدآفرید، مدارس استثنایی و پیش دبستانی‌های شهرستان بشرویه، مدارس روستایی عشایری منطقه یخ‌آب و چاه مسافر دستگردان شهرستان طبس فردا تعطیل هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.