تاس گزارش داد، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که کشورش حداکثر تلاش خود را برای همکاری فعالانه در جهت امنیت جهانی بکار گرفته است.

لاوروف تاکید کرد: ما پیشنهادهایی برای افزایش اعتماد و قابل پیش بینی‌بودن ارائه کردیم. ایده امضای معاهده امنیت اروپا- آتلانتیک، ابتکار عمل مشترک با چین علیه استقرار سلاح در فضا و ترسیم قواعدی برای مبارزه با تروریسم شیمیایی و بیولوژیک از این نمونه هستند. ما همچنان به دنبال پاسخ جامع به این پیشنهادها از سوی کسانی هستیم که از مذاکرات صادقانه درباره این مسائل واقعا سخت و پرفشار امتناع می‌کنند. 

وی در سخنان خود در بیست و هفتمین شورای سیاست خارجی و دفاعی گفت: روسیه و چین تلاش‌های مشترکی در شورای امنیت سازمان ملل برای مقابله با نقض قوانین بین‌المللی داشته‌اند.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: مشارکت ما با پکن تنها مصداق یک روابط جامع و سودمند دوجانبه نیست بلکه همکاری روسیه و چین بر جلوگیری از به کارگیری روشهای غیر قانونی برای حل مشکلات بین المللی تاثیر جدی می‌گذارد.

وی ادامه داد: این مسئله در شورای امنیت سازمان ملل به هنگام گفتگو در مورد سناریوی سوریه اتفاق افتاد. زمانی که قطعنامه‌های غیرقانونی و یک جانبه به رای گذاشته می‌شد. این مسئله در زمانی که دو کشور چین و آمریکا علیه پیش نویس قطعنامه نوشته شده توسط آمریکا علیه ونزوئلا به رأی گذاشته شد نیز مورد استفاده قرار گرفت.

او افزود: این پیش نویس تمام قوانین بین المللی و اصول دیپلماتیک را زیر سوال می‌برد.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: همچنین نقشه راه چین و روسیه برای حل بحران شبه جزیره کره مثال خوبی از اقدامات مشترک است.

لاوروف گفت: واشنگتن حداکثر تلاش خود را برای محدود سازی همکاری میان کشورهای در حال توسعه با روسیه و چین به کار گرفت. آمریکا اخیرا چیز تازه‌ای اختراع کرده- یک به اصطلاح مفهوم جدید از حفظ حاکمیت واقعی- که به عنوان پوششی برای فشارهایش بر کشورهای در حال توسعه در سراسر جهان از آن استفاده می‌کند. همزمان این کشور به دنبال محدود سازی همکاری همان کشورها با روسیه چین و دیگر مراکز مستقل قدرت است.  حق حاکمیت یکسان برای همه کشورها یکی از اصول اولیه در روابط بین‌الملی است که تاکنون به چالش کشیده نشده است. وی تاکید کرد: یکی از اصول اساسی منشور سازمان ملل حق یکسان حاکمیت برای تمامی کشورها است. بله من می‌دانم که برخی ارزیابی‌ها در باره اینکه چطور کشورهای هسته‌ای می‌توانند درباره برابری صحبت کنند وجود دارد. در واقع منشور سازمان ملل چارچوب حقوقی و قانونی تعیین کرده که برابری حق حاکمیت تمامی کشورها به عنوان اصلی اساسی که تاکنون مقابله‌ای با آن نبوده، به رسمیت شناخته شده است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تصریح کرد: کشورهای هسته‌ای در جهان پس از ظهور پنح کشور هسته‌ای ایجاد شدند و اصل برابری حاکمیت مجددا در معاهده عدم تولید و گسترش تسلیحات هسته‌ای امضا شد. روسیه در صدد است دستور کار مثبتی برای کار چندجانبه در باره مسائل جهان ارائه کند، مسائلی نظیر تغییرات آب و هوایی، اهداف توسعه هزاره، امنیت سایبری و مبارزه با تروریسم. ما در تلاشیم همکاری سازنده‌ای با تمامی بازیگران مشتاق داشته باشیم. همزمان امید خود را برای یافتن یک راه مشترک با شرکایی که چندان همراهی نیز ندارند، از دست نمی‌دهیم. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.