آتش‌نشانان به طور کامل آتش شدیدی که دیشب کلیسا نوتردام پاریس را سوزاند را خاموش کرده‌اند.گابریل پلاس، سخنگوی آتش‌نشانی پاریس در این رابطه توضیح داد: «تمام آتش خاموش شده و ما اکنون وارد مرحله تخصصی اقدامات شده‌ایم،  «آتش خشن»  به سرعت در پشت بام و یک فضای هزار متر مربعی پخش شده بود.

اگرچه امکان دارد که تا بعدازظهر امروز دود از بالای کلیسای قرون وسطی خارج شود.  در این حادثه تاکنون فقط یک آتش‌نشان زخمی شده است.جین کلود گالت، رییس آتش‌فشانی در این رابطه به خبرنگاران حاضر در صحنه گفت: «سقف کلیسا فروریخته اما ساختار اصلی این ساختمان حفظ شده. ما الان باور داریم که دو برج نوتردام حفظ شده.»

اقدام برای بازسازی نوتردام

البته با وجود اینکه آتش از بین رفته مسئولان فرانسته مطمئن نیستند که بنای ساختمان بتواند به مقاومتش ادامه دهد. علت این آتش‌سوزی هنوز معلوم نیست اما دادستان پاریس اعلام کرده مطالعاتی شروع شده تا مشخص شود که عامل این آتش‌سوزی چیست.از سویی ۵ روز پیش ۱۶ مجسمه مسی از سقف کلیسای نوتردام برای انجام برخی بازسازی‌ها برداشته شدند و به همین دلیل آنها در این آتش‌سوزی خسارتی ندیدند.

همچنین امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه قول داد که کلیسا قدیمی پاریسی را دوباره بازسازی کند. او در این رابطه گفت: «نوتردام در حال سوختن است و من غم این موضوع را درک می‌کنم، اما امشب می‌خواهم از امید هم صحبت کنم. بیایید افتخار کنیم که ۸۰۰ سال پیش این کلیسا را ساخته‌ایم؛ بگذارید توسعه‌ و رشدش بدهیم، ما دوباره باهم می‌سازیمش.»

از سوی دیگر یک خانواده ثروتمند در فرانسه هم ۱۰۰میلیون دلار کمک مالی برای بازسازی نوتردام کرده است و همچنین برنالد آرنولت تاجر معروف فرانسوی هم کمک ۲۰۰ میلیون دلاری کرده است. واتیکان هم قرار است در بخش مهندسی به ساخت کلیسا کمک کند.

میراثی که در آتش سوخت

نیکولاس مارانگ، شهروند ۴۷ ساله فرانسه که حادثه را از نزدیکی مشاهده کرده در این رابطه به یورونیوز گفت: «من به فکر کردن درباره آن لحظه و آن فرهنگ ادامه می‌دهم، بسیار ظریف بود و حالا همه بخش‌هایش سوخته است.

او افزود:‌ «برخی مردم شروع به عکاسی کردند، برخی اشک می‌ریختند، انگار باخته بودیم.»

وقتی فرانسوی‌ها دلشان برای کلیسا تنگ شد

در این زمینه اما گزارشگر نیویورک تایمز در گزارشی درباره آتش سوزی کلیسای نوتردام نوشت: «فرانسوی‌ها وقت چندانی در کلیساها نمی‌گذرانند. گرچه بیشتر جمعیت فرانسه اسماً کاتولیک‌اند، اما فرانسه رسماً یکی از بی‌دین‌ترین کش

ورهای اروپاست. پاریسی‌های روشنفکر و اتو کشیده غالباً دین را امری قدیمی و خرافی می‌دانند. یک وقتی، نویسنده‌ای پاریسی برایم می‌گفت خدا اواخر دههٔ شصت مرده است.و حالا، آتشی که دارد نوتردام را می‌سوزاند انگار به جان همهٔ افراد این شهر افتاده. پهپادهای فیلم‌بردار صحنهٔ سوختن ساختمان صلیب‌شکل در شعله‌ها را نشان می‌دادند. همان زمان، رئیس‌جمهور ایمانوئل ماکرون، حوالی ساعت ۱۱:۳۰، به تلویزیون ملی آمد. درحالی‌که پشت‌سرش ساختمان کلیسا داشت می‌سوخت، از کلیسا این‌طور تعبیر کرد: «نوتردام کلیسای جامعِ همهٔ فرانسوی‌هاست، حتی آن‌هایی که یکبار هم پایشان را اینجا نگذاشته‌اند».

او نوشته است :«بخشی از این ماجراها بدین خاطر است که این کلیسای ۸۵۶ساله شاهد بخش اعظمی از تاریخ فرانسه بوده: جایی که هنری ششم تاج‌گذاری کرده و ناپلئون امپراتور شده. چند ساعت بعد از آتش‌سوزی، اخبار تلویزیون فرانسه تصاویر بسیاری از کلیسا پخش کرد، از مراسم ختم فرانسوا میتران گرفته تا چند صحنه از فیلمی که از روی گوژپشت نوتردام ویکتور هوگو ساخته شده.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.