در ۱۲ دی ۱۳۹۷ خبری منتشر شد، مبنی بر اینکه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مجوز ترخیص ۱۳ هزار خودرو را صادر کرده است، بر همین اساس دولت مصوبه ای را در تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۷ ابلاغ کرد؛ اما در حدود ۲۰ روز مانده به پایان مهلت ۴ ماهه این مصوبه طبق آمار تنها ۲۰۰ دستگاه خودرو از گمرک ترخیص شد.

 

علاوه بر بلاتکلیف بودن ترخیص خودروهای وارد شده از گمرک، یکی از چالش‌های این موضوع برای مشتریان، قیمت نهایی است. به عنوان مثال خودرویی که در سال ۹۶ با قیمت تمام شده ۹۹ میلیون تومان ثبت نام شده بود در حال حاضر بیش از ۲۷۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرده و معلوم نیست در چنین شرایطی مشتری چه مبلغی را باید پرداخت کند.

 

قوه قضاییه و سازمان بازرسی به پرونده خودروهای وارداتی ورود کردند

عبدالله رضیان، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلسگفت: پس از جلسات مکرر مقرر شد تا در هفته‌های آینده یک سری از خودروهای دپو شده در گمرک وارد بازار شود، اما خیلی از ثبت سفارش‌های خودروهای وارداتی مشکل حقوقی دارد و سازمان بازرسی به این موضوع وارد شده است.

رضیان افزود: یک پروسه پیچیده‌ای در خصوص خودروهای وارداتی ایجاد شده و تخلفات در ثبت سفارش‌ها بالاست و در برخی موارد قوه قضاییه شخصا وارد روند بررسی پرونده‌ها شده است و باید پس از بررسی‌ها کارهای ترخیص خودرو انجام شود و خودروهایی که مشمول ترخیص نشوند، متروکه می‌شوند یا مرجوع به خارج از کشور خواهند شد.

تعدادی از خودروهای دپو شده، خودروهای ثبت سفارش شده به صورت جعلی هستند

مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک ایران در حاشیه رونمایی از پنجره واحد شروع کسب و کار تصریح کرد: ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک آهسته بوده و این مسیر به کُندی طی می‌شود به طوریکه تاکنون از بین ۱۳ هزار خودروی دپو شده در گمرک تنها ۲۰۰ خودرو یعنی ۲ درصد از کل خودروهای توقیف شده به کشور وارد شده‌اند.

وی افزود: تعدادی از خودروهای دپو شده، خودروهای ثبت سفارش شده به صورت جعلی هستند که قرار بر انتقال آنها به سازمان اموال تملیکی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.