"مجید فرخی" در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص حمله ملخ‌ها به جنوب استان کرمان گفت: موج اول ریزش ملخ از هشتم بهمن‌ماه آغاز شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کشور عربستان مبارزه جدی در کنترل مبارزه با ملخ را در سال گذشته انجام نداد، ملخ‌ها به سمت ایران آمده و وارد کشور شدند؛ ملخ‌ها از تنگه هرمز عبور و استان‌های جنوبی کشور از جمله خوزستان، بوشهر، فارس و جنوب استان کرمان را آلوده کردند.

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی جنوب استان کرمان بیان کرد: در موج اول حمله ملخ‌ها؛ استان‌های هرمزگان، بوشهر و قسمتی از شهرستان‌های جنوبی استان کرمان مثل منوجان، رودبار و قلع گنج درگیر این آفت شدند.

فرخی از اتخاذ تمهیدات خاص برای مقابله با این آفت خبر داد و تصریح کرد: یک فروند هواپیمای سمپاش برای مقابله با این آفت در جنوب استان مستقر شده است.

وی بیان کرد: موج ملخ‌های صحرایی که بیشتر برای تکثیر وارد ایران می‌شوند؛ در دشت جازموریان مستقر هستند و به باغات و مزارع آسیبی نمی‌رسانند. شایان ذکر است که این ملخ‌های دریایی(صحرایی) در مکان‌هایی که کانون آلودگی بوده و همچنین از نظر پوشش گیاهی، بافت خاک و رطوبت مناسب باشند  استعداد تکثیر داشته و مستقر می‌شوند.

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی جنوب استان کرمان افزود: با توجه به بارندگی‌های اخیر در جازموریان و پوشش گیاهی خوب، بافت خاک و رطوبت مناسب این منطقه مستعد برای تکثیر ملخ‌های صحرایی است.

وی از آغاز مبارزه با ملخ صحرایی در شهرستان منوجان از روز گذشته خبر داد و بیان کرد: روز گذشته اولین گزارش ورود ملخ‌ها در شهرستان منوجان را داشتیم ملخ‌ها در آنجا تخم‌ریزی کرده‌اند از همان دیروز کار مبارزه با پور را در شهرستان منوجان آغاز کردیم و از فردا نیز مبارزه با ملخ صحرایی که وارد جازموریان شده در منطقه سولان دشت جازموریان انجام خواهد شد.

فرخی اظهار کرد: تا کنون این آفت به باغات خسارتی وارد نکرده است و از زمان ورود موج اول این آفت تا کنون در بیش از یک هزار هکتار از باغات و مزارع این منطقه اقدامات مبارزه‌ای با ملخ صحرایی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰۰هزار هکتار پیش‌بینی سطح مبارزه با این ملخ صحرایی است که عمده مبارزه ما از ۱۰ اردیبهشت‌ماه آغاز و تا اواسط خرداد ادامه خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.