دمیتری پسکوف در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: ما در حال تدارک دیدار ولادیمیر پوتین و کیم جونگ اون هستیم و حتی از زمان و محل آن نیز اطلاع داریم اما به محض نهایی شدن تمام شرایط جلسه، زمان و مکان دقیق را رسانه ای خواهیم کرد.

گفتنی است، مقامات آمریکا پس از اطمینان از دیدار قرب الوقوع سران روسیه و کره شمالی، «استفان بایگون» نماینده ویژه خود در مساله کره شمالی را دیروز راهی روسیه کردند.

ماموریت او در مسکو این است که راهی برای آنچه تلاش واشنگتن بر خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ عنوان شده با حمایت کرملین پیدا کند.

به نظر می رسد آمریکا به میانجیگری کرملین بر سر رسیدن به راه حلی برای حل و فصل بحران کره دل بسته است چرا که هشتم اسفند ماه سال ۹۷ ترامپ با همین هدف با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در هانوی پایتخت ویتنام دیدار و گفت وگو کرد، دیداری که برخلاف انتظارها خیلی زود پایان یافت و حتی بیانیه ای نیز در پی نداشت.

مذاکرات دو طرف به دلیل اصرار ترامپ برای تحویل سلاح هسته ای کره شمالی و خلع سلاح هسته ای کامل این کشور به شکست انجامید.

آمریکا در آن دیدار بر بسته شدن همه سایت های هسته ای کره شمالی اصرار کرد درحالی که رهبر کره شمالی فقط با تعطیلی یک مرکز تحقیقات هسته ای موافق بود.

همچنین گفته شد نابودی راکتور هسته ای یونگ بیون و ارایه جدول زمانی برنامه خلع سلاح هسته ای کره شمالی از مهمترین خواسته های ترامپ از کیم بود و در عوض کره شمالی نیز خواستار اعلام پایان جنگ ۱۹۵۰ - ۵۳ دو کره، لغو تحریم ها و تعلیق رزمایش های مشترک نظامی کره جنوبی و آمریکا شد.

در طرف دیگر ماجرا از دیرباز روسیه قرار داشته است، این کشور عضو مذاکرات شش جانبه برای حل مساله هسته ای شبه جزیره کره شمالی است، تشکلی متشکل از کشورهای همسایه و قدرت های جهانی که پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، کنار گذاشته شد و ترامپ اعلام کرد که به تنهایی مشکل کره را برطرف خواهد کرد.

مذاکرات شش جانبه در واقع مجرایی بود که توانست کشورهای کره شمالی از یک طرف و پنج کشور ژاپن، چین، کره جنوبی، روسیه و آمریکا از طرف دیگر را به پای میز مذاکره بیاورد تا به نگرانی های آنها در قبال برنامه هسته ای نظامی کره شمالی پرداخته شود.

فرایند مذاکرات شش جانبه از سال ۲۰۰۳ در شرایط بروز بحران متولد شد و تا زمان برگزاری آزمایش اتمی کره شمالی در سال ۲۰۰۸ ادامه داشت و از این تاریخ پیونگ یانگ گفت وگوهای شش جانبه را چارچوبی مرده خواند.

اما موضوعی که داستان حل و فصل بحران کره شمالی را میان آمریکا و روسیه پیچیده کرده است تفاوت نگاه دو کشور به نحوه حل وفصل اختلافات است به شکلی که می توان گفت روسیه و آمریکا در مساله هسته ای کره شمالی اختلافات عمیق و اساسی دارند. 

مسکو از یک سو بر لغو تحریم های یکجانبه آمریکا در مورد کره شمالی اصرار دارد و آن را غیرقانونی می داند حال آن که طرف آمریکایی حاضر نیست در این خصوص با هیچ کشوری مذاکره کند.

یادآور می شود که تحریم های آمریکا علاوه بر تحریم هایی است که شورای امنیت با حمایت روسیه علیه کره شمالی وضع کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.