چین در اقدامی متقابل، از صدور روادید برای «مایکل پیلزبری» مشاور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا خودداری کرد.

پایگاه اطلاع‌رسانی «اکسیوس» گزارش کرد، این اقدام چین در واکنش به سیاست‌های ترامپ در قبال «پکن» صورت گرفته است، زیرا اخیراً دولت آمریکا تحقیق و بررسی موشکافانه از کارشناسان چینی که قصد سفر به آمریکا دارند را تشدید کرده است.

طبق این گزارش، ترامپ، پیلزبری را که یکی از مقامات سابق پنتاگون است به عنوان یک قدرت برجسته در امور مربوط به چین معرفی کرده بود و به طور مداوم با او گفت‌وگوهایی درباره چین صورت می‌داده است.

پیلزبری در گفت‌وگو با پایگاه اکسیوس تصریح کرد که از دهه ۱۹۷۰ تاکنون بیش از ۵۰ بار به چین سفر داشته است و این اولین بار است که درخواست روادید وی تأیید نشده است.

بنا بر گزارش‌ها، پیلزبری یکشنبه هفته گذشته به کنفرانسی به میزبانی مرکز چین و جهانی‌سازی در پکن و همچنین برای شرکت در مراسمی در سفارت آمریکا در پکن به میزبانی «تری برانستاد» سفیر آمریکا دعوت شد، اما کنسولگری چین در واشنگتن حاضر به صدور روادید برای وی نشد.

سفارت چین در آمریکا تاکنون واکنشی به این خبر نشان نداده است اما پیلزبری عدم صدور روادید را به مذاکرات تجاری پکن با واشنگتن مرتبط دانست و گفت: «این (عدم صدور روادید)، بخشی از کم‌کاری یا امتناع چین از توافق نهایی یا توافق بر روی موضوعات مهم باقیمانده است».

بنا به گزارش بی بی سی، در یکسال گذشته، جدال تجاری چین و آمریکا تشدید شده است و این دو کشور میلیاردها دلار تعرفه بر کالاهای یکدیگر اعمال کرده‌اند.

اوایل دسامبر گذشته، رؤسای جمهور چین و آمریکا در حاشیه دیدار سران گروه ۲۰ در آرژانتین با هم دیدار و اعلام آتش‌بس تجاری موقت کردند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پکن و واشنگتن همچنان در صدد رسیدن به توافق برای پایان دادن به جنگ تجاری هستند که تاکنون نتیجه‌ای در پی نداشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.