حمید گرمابی درمورد اقدام مجلس در تدوین طرح دوفوریتی تحریم شرکت اپل گفت: من فکر می‌کنم در زمینه طرح‌های تقابلی باید دقت کنیم که به سمت خودتحریمی نرویم. باید قطعا باتوجه با رویه‌ای که آمریکا در پیش گرفته ما هم تقابل کنیم اما باید به سمتی برویم که برای خودمان مشکل بیشتری ایجاد نکنیم و خودتحریمی نباشد، فکر می‌کنم باید بیشتر بررسی شود.

وی تصریح کرد: باید دید ما چقدر از بازار اپل را در داخل کشور داریم. با توجه به مشکلاتی که پیش آمده به نظر می‌رسد خود مردم هم کمتر به استفاده از محصولات اپل تمایل دارند چون برنامه‌ها و اپلیکیشین‌های آیفون مشکل پیدا کرده و در داخل کشور قابل نصب نیست. بنابراین اگر خود مردم به این سمت بروند که کمتر استفاده کنند، مناسب‌تر است تااینکه بخواهیم به این شکل تحریم کنیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن عنوان کرد: به‌هرحال عده‌ای از مردم این گوشی‌ها را در اختیار دارند و در حال استفاده از آیفون هستند. در حال حاضر باتوجه به بالا بودن قیمت گوشی‌های تلفن همراه نباید برای آن کسانی که گوشی‌های آیفون دارند، مشکلی پیش بیاید.

وی تاکید کرد: درصورتی که بخواهیم اپل را تحریم کنیم اگر از سوی مردم تحریم شود بهتر از این خواهد بود که از سمت دولت و مجلس تحریم شود. برای اینکار به‌عنوان مثال می‌توانیم یک کمپین راه‌ بیاندازیم که مردم محصولات اپل را خریداری نکنند که این روش می‌تواند موثرتر باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم اپل هم همانند فیلترینگ توئیتر باعث نمی‌شود که مسئولان کشور بی‌توجهی به قوانین کشور را در این مورد هم ادامه دهند و همچنان از محصولات اپل استفاده کنند؟، گفت: در این مورد خاص تا الان ممنوعیتی نبوده مسئولان و نمایندگان تا الان استفاده می‌کردند اما من فکر می‌کنم اگر این کمپین مردمی راه بیافتد مسئولان و نمایندگان هم مجاب خواهند شد به این سمت بروند که از محصولات اپل استفاده نکنند.

گرمابی خاطرنشان کرد: مباحث اقتصادی هم در این میان دخیل است چراکه کسانی که گوشی آیفون دارند تا زمانی که خراب نشود از آن استفاده می‌کنند اما در این صورت باید ده میلیون تومان پول بدهند تا یک گوشی مشابه اپل را خریداری کند. درنتیجه بهتر است به این سمت برویم که خرید جدید انجام نشود و کسانی که می‌خواهند گوشی بخرند به سمت محصولات اپل نروند.

وی در پاسخ به این سوال که تقابل تکنولوژیکی ایران و امریکا را چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: ما اقدامات متقابل را باید به صورت حساب‌شده  طراحی کنیم و طوری نباشد که برای خودمان مشکلی ایجاد کنیم. ما در تکنولوژی چه در اینترنت و فضای مجازی و چه در موارد دیگر فاصله‌ای با کشورهای توسعه‌یافته داریم و اگر فکر می‌کنیم که می‌توانیم جایگزین مناسبی برای آن داشته باشیم تقابل می‌تواند سازنده باشد اما اگر در این تقابل جایگزینی نداشته باشیم برای خودمان مشکل ایجاد می‌کنیم و این چیزی است که شاید امریکا هم بخواهد و ما هم خود به این مشکل اضافه می‌کنیم.

این عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: این اقدامات تقابلی باید به صورت سنجیده باشد نه احساسی. اقدامات تقابلی باید برمبنای طرح و برنامه باشد که مشکلی بر مشکلات به وجود آمده اضافه نکند.

وی در پاسخ به این سوال که ما چرا از بین این همه محصولات آمریکایی مثل کوکاکولا، برندهای لوازم خانگی، برندهای پوشاک، انواع مختلف سیگار و... که در کشور ما توزیع و مصرف می‌شود، تصمیم به تحریم اپل گرفتیم؟ و آیا بهتر نبود که نوشابه و سیگار را تحریم کنیم؟، گفت: به هر حال آیفون به عنوان نمادی از امریکا شاید بیشتر نمود تبلیغاتی داشته باشد. چیزی مثل کوکاکولا را تحریم کردن به نظر می‌رسد مشکل اساسی برای همه به وجود بیاورد چون این برند به هرحال مدت کوتاهی بعد از انقلاب نفوذ کرده و در داخل کشور جای خود را باز کرد. شاید دوستانی که در این زمینه پیش‌قدم بودند به این فکر کرده‌اند که اپل یک نماد مشخص امریکایی است که جنبه تبلیغاتی‌اش بیشتر باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.