کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اواخر آوریل سال جاری میلادی در جریان سفر به مسکو برای نخستین بار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار می‌کند؛ دیداری که به دنبال ناکامی نشست اون با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در فوریه سال جاری میلادی در هانوی صورت می‌گیرد.

نامه کیم جونگ اون پاسخی بود به پیام پوتین که در تاریخ ۱۲ آوریل برای عرض تبریک به کیم جونگ اون و انتخاب مجددش برای ریاست اصلی‌ترین ارگان دولتی در کره شمالی ارسال شده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی موسوم به "KCNA"، رهبر کره شمالی در این نامه نوشت: به نفع هر دو کشور است که روابط سنتی میان روسیه و کره شمالی توسعه یابد.

کیم جونگ اون در ادامه‌ این نامه که روز پنجشنبه‌ ارسال شده است، گفت: من به همکاری نزدیک با شما در راستای توسعه روابط دوستانه، پایدار و سازنده میان کره شمالی و روسیه طبق نیاز عصر جدید و برای تضمین صلح و امنیت جهانی تمایل دارم.

گمانه‌زنی‌ها در رابطه با این که این دو رهبر نخستین دیدارشان را طی چند روز آینده در شهر ولادیوستوک، واقع در خاور دور روسیه برگزار می‌کنند، روبه افزایش است؛ این دیدار زمانی صورت می‌گیرد که پوتین در مسیر رفتن به چین برای شرکت در یک نشست بین‌المللی به خاور دور سفر می‌کند.

اگر نشست میان کیم جونگ اون و ولادیمیر پوتین تحقق یابد، ثابت می‌شود که رهبر کره شمالی در پی تضمین نفوذ دیپلماتیک به دنبال ناکامی نشست هانوی است.

مذاکرات میان کیم و ترامپ به خاطر اختلافاتشان در خصوص میزان خلع تسلیحات اتمی و رفع تحریم‌ها ناکام ماند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفته است: اون و پوتین قرار است درباره توسعه روابط دو جانبه، مساله خلع تسلیحات اتمی و همکاری منطقه‌ای مذاکره کنند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: روسیه آماده است تا هر کاری که می‌تواند برای حمایت از روند خلع تسلیحات اتمی شبه جزیره کره انجام دهد.

پسکوف همچنین تاکید کرده که مکان و زمان دقیق نشست میان اون و پوتین به خاطر نگرانی‌های امنیتی هنوز مشخص نشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.