۶۰ ثانیه لعنتی؛ پپ گواردیولا تا آخر عمرش این چند دقیقه کشنده بازی با تاتنهام در لیگ قهرمانان اروپا را از یاد نخواهد برد! 

او ناراحت و بی‌قرار به نظر می‌رسید ولی ته دلش بارقه‌ای از امید وجود داشت چون وقت‌های تلف‌شده هنوز پیش روی تیمش بود و هیچ‌کس نمی‌‌تواند در فوتبال دل به معجزه‌های لحظه آخری نبندد. ۳ دقیقه نفس‌گیر و پراسترس در وقت‌های اضافه برای پپ سپری شد، ۳ دقیقه که رویای او برای فتح دوباره لیگ قهرمانان را هزاران بار جلوی چشم‌هایش آورد. گواردیولایی که بعد از ۲ بار فتح این جام با بارسا، وقتی از غول کاتالان جدا شده بود دیگر هرگز نتوانسته بود به جام نزدیک شود. به همین خاطر قهرمانی در چمپیونزلیگ با تیمی به جز بارسلونا برای پپ به یک هدف شخصی تبدیل شده بود.

او می‌خواست ثابت کند که علت قهرمانی‌هایش بارسا نبوده و قدرت این را دارد که با تیمی غیر از بارسلونا هم فاتح اروپا شود. اتفاقی که با بایرن‌مونیخ رقم نخورده بود ولی به نظر پپ با سیتی کاملا ممکن و در دسترس بود. در این دقایق هر توپی که توسط بازیکنان سیتی به سمت دروازه تاتنهام به حرکت درمی‌آمد، گواردیولا را با هیجانی عمیق مواجه می‌کرد. دقیقه ۹۳ پپ از جا کنده شد ولی نه، همه نگاه‌ها به سمت داور دوخته شده بود و تصمیم او بررسی صحنه با استفاده از تکنولوژی VAR بود. برق شادی در چشم‌های پپ این بار جایش را به یک حس عجیب انتظار داد.

پپ ناباورانه دست‌هایش را جلوی صورتش گرفته و دندان‌هایش را بر هم فشار می‌دهد. بالاخره لحظه سرنوشت فرا رسید و عبارت آفساید در تلویزیون بزرگ ورزشگاه نقش بست. پپ در ۶۰ ثانیه از عرش به فرش رسید و کاخ آرزویش فرو ریخت. حالا پپ برای قهرمانی در چمپیونزلیگ با تیمی به غیر از بارسلونا باید دست‌کم تا یک سال دیگر منتظر بماند.

 دلایل حذف تیم‌های پپ

با نگاهی سطحی به حذف تیم‌های پپ متوجه می‌شویم که شانس نقش مهمی در ناکامی‌های پپ داشته است. در ۳ دوره تیم‌های پپ تنها به خاطر قانون گل زده در خانه حریف حذف شده‌اند و در ۳ دوره نیز بازیکنان تیمش در بازی پنالتی خراب کرده‌اند. اما آمار بد برای سیتی به همین‌جا خلاصه نمی‌ شود؛ پیش از بازی با اسپرز، سیتی در هر ۵ بازی رودررو با تیم‌های انگلیسی در رقابت‌های اروپایی شکست خورده بود که ۳ بازی آن‌ها نیز در لیگ قهرمانان بوده است. دیگر نکته‌ای که همیشه در تیم‌های پپ قابل مشاهده است، هماهنگ نبودن خط دفاعی تیمش است یا حداقل داشتن ضعف در عملکردهای دفاعی. چه در بارسلونا و چه در بایرن‌مونیخ این عملکرد هجومی تیم‌های پپ بود که اشتباهات بعضا عجیب فاز دفاعی این تیم را خنثی می‌کرد. از زمان آمدن پپ گواردیولا به سیتی نیز مدافعان در پست‌های مختلف خط دفاعی به کار گرفته شده‌اند و حتی خریداری شده‌اند. بنجامین مندی بیشتر مصدوم بوده، وینسنت کمپانی نیز دقیقا چنین وضعیتی داشته، آیمریک لاپورت روندی سینوسی داشته و جان استونز چندان چشم پپ را نگرفته است. کایل واکر هم در سمت راست در فاز هجومی خوب است اما در دفاعی عملکردش چنگی به دل نزده است. همانطور که گفته شد تیم‌های پپ در ۳ دوره تنها به خاطر گل در خانه حریف حذف شدند.

 هزینه هنگفت سیتی

از سال ۲۰۱۶ که گواردیولا بایرن‌مونیخ را به مقصد منچسترسیتی ترک کرد تا به امروز ۶۰۸ میلیون یورو در بازار نقل‌وانتقالات صرف خرید بازیکنان جدید و در واقع ابزار مورد نیاز برای پیاده‌سازی فلسفه فوتبالی‌اش کرده اما در این مدت ۲ بار در مرحله یک‌چهارم نهایی و یک بار دیگر در مرحله یک‌هشتم نهایی شاهد حذف شاگردانش از گردونه رقابت‌ها بوده است. اگر هزینه‌ای که بایرن‌مونیخ برای خرید بازیکنان مورد نظر پپ گواردیولا انجام داد را هم به این رقم اضافه کنیم، مجموع بودجه‌ای که سرمربی سابق بارسلونا برای جذب مهره‌های دلخواهش از کارفرمایان خود گرفته به ۸۱۲ میلیون یورو می‌رسد اما این بودجه نجومی برای او دستاوردی جز حسرت و ناکامی در رسیدن به فینال لیگ قهرمانان نداشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.