سعید نمکی وزیر بهداشت درطول سفر به عراق درباره  اهداف سفر رسمی سه روزه خود بیان کرد: با توجه به زمینه‌های همکاری بسیار زیادی که در حوزه بهداشت ودرمان با کشور دوست، برادر و همسایه عراق وجود دارد این سفر به منظور رایزنی و بررسی این بخش‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به حسن نیت طرف عراقی در جریان این مذاکرات دو جانبه ابراز امیدواری کرد که این رایزنی‌ها منجر به تفاهم بین ۲ کشور در بخش بهداشت و درمان شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ایران در زمینه دارو، صادرات، ثبت و راه اندازی صنعت دارو به عنوان کشوری که سال‌هاست که در این زمینه فعالیت دارد، می‌تواند تجربه و امکانات خود را در اختیار دوستان عراقی بگذارد.

مذاکره برای جذب دانشجوی علوم پزشکی از عراق

نمکی بیان کرد: در بخش آموزش پزشکی نیز قرار است که با متولیان امر آموزش علوم پزشکی در عراق برای همکاری‌های مشترک و جذب دانشجو در رشته‌های مختلف علوم پزشکی مذاکراتی انجام شود.

وی با اشاره به اهمیت همکاری ۲ کشور در مناسبت‌های دینی مانند زیارت‌های میلیونی اربعین حسینی گفت: در خصوص زیارت میلیون اربعین و موارد دیگر از این قبیل امکان تفاهم بین ۲کشور وجود دارد. در این حوزه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از تجربه عراق استفاده کرده و عراق نیز می‌تواند از تجربیات متقابل جمهوری اسلامی ایران بهره ببرد.

بررسی راهکارهای همکاری بهداشتی بین عراق و ایران

در ادامه علاء الدین علوان وزیر بهداشت عراق در خصوص اهمیت سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران به بغداد بعد از ظهر امروز دوشنبه اظهار کرد: در این سفر حول پنج پروتکل الحاقی یادداشت تفاهم همکاری که قبلا بین وزارتخانه‌های ۲ کشور به امضا رسیده بحث و رایزنی می‌شود.

وی اضافه کرد: رایزنی‌های امروز رایزنی‌های اولیه است و توافقاتی که حول این پروتکل‌های الحاقی صورت می‌گیرد نقشه راه همکاری‌های فراگیر در زمینه بهداشت و آموزش پزشکی بین ۲کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه سفر وزیر بهداشت ایران به بغداد در چارچوب یادداشت تفاهم امضا شده در سنوات گذشته بین ایران و عراق انجام گرفته است، افزود: هدف سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران به بغداد، بررسی راهکارهای همکاری بهداشتی بین ۲ کشور است.

علوان در خصوص همکاری‌های بهداشتی بین ۲ کشور اظهار کرد: حوزه‌های همکاری بین ۲ کشور بسیار وسیع و شامل مبارزه با بیماری‌های واگیردار، مقابله با تهدیدهای بهداشتی و همکاری در زمینه نظام‌های صحیح بهداشتی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.