امیدعلی پارسا با بیان اینکه علت استفاده از ۲ عدد برای اعلام تورم، محاسبه بر مبنای دو فاصله زمانی است، اظهار داشت: تغییر شاخص کل فروردین امسال نسبت به فروردین سال قبل ٥١,٤ درصد است و معنی آن این است که خانوارها ٥١,٤ درصد بیشتر از فروردین پارسال برای خرید یک "مجموعه کالا و خدمات یکسان" پرداخت کرده اند، اما نرخ تورم در ۱۲ ماه اخیر حدود ۳۱ درصد است که البته رقم بالایی است.

 پارسا افزود: این اعداد میانگین است، درست مثل دانش آموزی که ممکن است نمره تک داشته باشد، اما در درس‌های دیگر نمره بهتری گرفته باشد.

رئیس مرکز آمار با اشاره به ارقام اعلام شده برای برخی از کالاها اظهار داشت: ما در کنار افزایش ۴۵۰ درصد برای پیاز و افزایش ۲۲۰ درصد برای رب کاهش ۳۰ درصد برای لیمو ترش داشتیم و مجموع و میانگین این اعداد و ارقام مشابه آن‌ها باید در آمار ما محاسبه شود.

پارسا گفت: اگر هموطنانمان اعداد و ارقام مربوط به زندگی روزانه خود را نیز به همین روش جمع و تفریق کنند، به آمار ما می‌رسند.

پارسا افزود: به عنوان رئیس مرکز آمار باید به مردم و محققان این اعتماد را بدهیم که این ارقام صحیح است.

رئیس مرکز آمار در عین حال افزود: البته ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که این رقم در همه نقاط کشور یکسان است، چرا که ما به همه فروشگاه‌ها یا مناطق مراجعه نکرده ایم، بلکه بر اساس معیارها و روش‌های علم آمار عمل کرده ایم و میانگین‌ها را محاسبه و ارائه کرده ایم.

پارسا گفت: همان آمار مربوط به گرانی هم در مرکز آمار تهیه و ارائه می‌شود و اگر کسی بخواهد می‌تواند حتی میزان افزایش قیمت نوشیدنی به خصوصی را دریافت کند.

رئیس مرکز آمار با ارائه جداولی از ارقام مربوط به مواد غذایی تصریح کرد: ما ابایی از اینکه افزایش قیمت مثلا ۴۵۰ درصدی یک کالا را اعلام کنیم نداریم.

پارسا با اشاره به اینکه رقم مربوط به افزایش اجاره خانه به طور متوسط ۲۵ درصد است افزود: این رقم در نقاط مختلف کشور و حتی مناطق مختلف تهران متفاوت است و رقم اعلام شده، آمار میانگین است.

رئیس مرکز آمار تصریح کرد: به عنوان مثال در سیل اخیر حدود نیم درصد مردم همه دارایی خود را از دست دادند، اما این نیم درصد در مقابل همه مردم کشور رقم بالایی نیست.

پارسا همچنین خطاب به مردم گفت: من خواهش می‌کنم که با اختصاص یک یا دو روز از دستمزد ماهانه خود برای کمک به سیل زده ها، مشکل این هموطنان را حل کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.