پایگاه خبری &#۳۹;فوربس&#۳۹; در گزارشی درباره تشدید تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا و موضع عربستان در این خصوص تاکید کرد که مقامات ریاض در موضع دشواری برای همراهی با آمریکا از یک سو و حفظ توافق های تولیدی در چهارچوب سازمان کشورهای صادر کننده (اوپک) قرار گرفته اند.

 

'مایک پمپئو' وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که این کشور از این پس دیگر معافیتی از تحریم ها برای واردکنندگان نفت ایران اعمال نخواهد کرد.

 

وزارت امور خارجه آمریکا انتظار دارد که عربستان سعودی نقشی کلیدی در افزایش تولید به منظور جبران کاهش صادرات نفت ایران و جلوگیری از بالا رفتن قیمت نفت ایفا کند.

اگر چنین باشد، عربستان موضع قدرت خود در &#۳۹;اوپک&#۳۹; را در آستانه نشست ماه ژوئن این سازمان از بین می برد و قدرت چانه زنی خود را کاهش خواهد داد. عربستان در ماه ژوئن می خواهد تضمین کند که تمام ۱۴ کشور عضو اوپک به علاوه ۱۰ کشور غیراوپک مشارکت کننده در توافق کاهش تولید (مهمتر از همه روسیه) به هر توافقی در این سازمان پایبند باشند.

 

در ادامه این مقاله فوریس نوشته &#۳۹;الن آر. والد&#۳۹; مشاور امور انرژی و ژئوپلتیک آمده است: چنانچه عربستان سعودی در حالی وارد نشست ماه ژوئن اوپک در وین شود که پیش از آن تعهدی به آمریکا در خصوص تولید مقدار مشخصی نفت خام داده باشد، در این صورت هرگونه اهرم مذاکراتی خود با سایر کشورها برای کنترل سطح تولید نفت را از دست خواهد داد. حتی در صورتی که عربستان چنین توافقی با آمریکا نداشته باشد اما کشورهای جهان بر این باور باشند که عربستان سعودی با آمریکا توافق کرده، قدرت مذاکراتی ریاض در وین محدود خواهد شد.

 

برای توافق 6 ماهه کنونی اوپک، عربستان در واقع می گوید که بطور روزانه کمتر از سطح 10.3 میلیون بشکه ای تخصیص یافته نفت تولید می کند.

بنابراین عربستان تا پایان ماه ژوئن می تواند بیش از میزان سهمیه تخصیصی این کشور نفت تولید کند زیرا اوپک پایبندی عربستان به توافق را بر اساس میانگین 6 ماهه ارزیابی می کند.

با این حال چیزی که برای کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در نشست ماه ژوئن اوپک مهم است، میزان تولید نفت عربستان در مدت 6 ماه آینده (ژوئیه تا دسامبر) است.

اگر به نظر برسد که عربستان متعهد به تولید نفت در سطح مشخصی طبق توافق با آمریکا شده، عربستان قدرت چانه زنی خود را از دست خواهد داد.

برخی افراد ممکن است در این اندیشه باشند که آیا عربستان یا سایر کشورهای جهان ظرفیت مازاد تولید برای انجام این کار را دارند یا نه.

 

بر اساس اطلاعات اخیر شرکت &#۳۹;سعودی آرامکو&#۳۹; جواب مثبت است. دولت عربستان از آرامکو می خواهد که تولید خود را ظرف مدت سه ماه به ۱۲ میلیون بشکه در روز برساند و برای حدود یک سال این سطح تولید را حفظ کند.

این سطح تولید &#۳۹;ام اس سی&#۳۹; (MSC) نامیده می شود و ممکن است که دولت عربستان اگر بخواهد آن را به بالای ۱۲ افزایش دهد.

بنابر این می دانیم که عربستان این توانایی را دارد که به توافقی با آمریکا برای جبران کسری صادرات نفت ایران برسد اما این مساله به جایگاه قدرت عربستان در اوپک لطمه خواهد زد.

فوربس شرکت رسانه‌ای و مجله آمریکایی است که در سال ۱۹۱۷ توسط بی. سی. فوربس تأسیس شد. این مجله هر دو هفته یک بار منتشر می‌شود و یکی از مشهورترین مجله‌های اقتصادی آمریکا و جهان به‌شمار می‌آید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.