به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، عمار حکیم، رئیس ائتلاف اصلاح و بازسازی عراق در واکنش به تصمیم آمریکا برای لغو معافیت برخی کشورها از تحریم‌های نفتی ایران اعلام کرد سیاست تحریم‌های اقتصادی علیه ملت‌ها بی‌نتیجه است.

دولت آمریکا روز گذشته (دوشنبه) در ادامه اقدامات خصمانه خود علیه کشورمان رسما اعلام کرد که دیگر معافیت‌های تحریمی مشتریان نفتی ایران را تمدید نخواهد کرد.

در همین ارتباط، مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور، در یک کنفرانس خبری در ساختمان وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که واشنگتن با لغو این معافیت‌ها قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر رسانده و این کشور را از درآمد اصلی خود محروم کند.

وی همچنین با بیان اینکه ایالات متحده نهایت تلاش خود را به کار گرفته است تا فقدان نفت ایران تاثیری بر قیمت‌ها در بازار نگذارد، اعلام کرد عربستان و امارات تضمین داده‌اند که پس از لغو معافیت‌های تحریمی مشتریان نفتی ایران، تولید نفت خود را افزایش دهند تا اختلالی در بازار نفت ایجاد نشود.

این نخستین باری نیست که آمریکا وعده به صفر رساندن صادرات نفتی ایران را مطرح می‌کند. دولت ترامپ پس از خروج یکجانبه از برجام هم وعده داده بود که صادرات نفت ایران را تا پیش از اجرایی شدن تحریم‌ها به صفر برساند اما آبان‌ماه گذشته همزمان با بازگشت تحریم‌های نفتی کشورمان در یک عقب‌نشینی آشکار مجبور شد برای جلوگیری از تلاطم بازار نفت و افزایش قیمت‌ها، هشت کشور چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان را به مدت ۶ ماه از تحریم‌های نفتی علیه ایران معاف کند.

در حالی که این کشورها پس از خروج آمریکا از برجام و پیش از بازگشت تحریم‌های نفتی از یک فرصت شش ماهه (۱۲ اردیبهشت تا ۱۲ آبان) برای توقف خرید نفت از ایران برخوردار شده بودند، اما هیچ‌یک با وجود تهدیدات قلدرمآبانه ترامپ نتوانستند خرید نفت از ایران را متوقف کنند و از همین رو، دولت آمریکا بر خلاف اظهارات اولیه خود به ناچار برای آنها معافیت شش ماهه صادر کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.