این مرجع تقلید روز چهارشنبه در دیدار با رئیس قوه قضاییه، گفت: لازم است در این زمینه کار کارشناسی صورت گیرد و ضمن تهیه گزارش آماری دقیق، این مساله مورد آسیب شناسی قرار گیرد تا جلوی ورود این همه پرونده به قوه قضاییه گرفته شود.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان توصیه هایی خطاب به رئیس و دیگر مسئولان دستگاه قضا، تصریح کرد: قوه قضاییه آبروی نظام اسلامی به شمار می آید و عدالت مطلوب خود را در این دستگاه نشان می دهد.

وی با تشریح برخی مشکلات اساسی موجود در قوه قضاییه، بر لزوم تشکیل کارگروه هایی برای آسیب شناسی و اقدام لازم برای رفع آن ها تاکید کرد و افزود: یکی از مشکلات مهم که البته معلول عوامل مختلفی همچون کثرت پرونده ها و تشریفات دست و پاگیر است، روند طولانی رسیدگی به پرونده ها می باشد که گاهی سبب می شود افراد از پیگیری حق خود و مراجعه به دادگستری صرفنظر کنند.

آیت الله مکارم شیرازی زندانیان مهریه را از دیگر مشکلات موجود در دستگاه قضا دانست و گفت: متاسفانه دادگاه ها در این زمینه اصل را بر &#۳۹;ایسار&#۳۹; زوج می گذارند و فرد را زندانی می کنند تا &#۳۹;اعسار&#۳۹; خود را ثابت کند! در حالی که طبق مبانی دینی و فقهی اصل بر اعسار است نه ایسار، مخصوصا در مورد جوانان.

این مرجع تقلید خطاب به رئیس قوه قضاییه، تاکید کرد: شما باید کارگروهی برای رسیدگی به این مشکل که بخش زیادی از جوانان را دچار مشکل کرده است، تشکیل دهید و با دقت و سرعت این مشکل را حل کنید.

 

این مرجع معظم تقلید در بخش دیگری از سخنان خود درباره تقسیط مهریه، گفت: بدون شک وقتی مهریه تقسیط شد باید با پرداخت قسط اول زوجه تمکین کند، همان گونه که در تمام معاملات اقساطی جنس را با پرداخت قسط اول تحویل می دهند نه این که بگذارند بعد از پرداخت تمام اقساط که گاهی در مورد مهریه به ۴۵ سال طول می کشد، طرف تمکین کند.

وی همچنین خواستار نظارت دستگاه قضا بر فعالیت وکلا شد و تصریح کرد: مشاهده شده که برخی وکلا با شگردهای مخصوصی به منظور دستیابی به منافع بیشتر، کاری می‌کنند تا روند رسیدگی به پرونده ها طولانی شود، در این خصوص باید فکری کرد.

آیت الله مکارم شیرازی همچنین افزود: گاه بعضی مرتکب قتل عمد شده اند و صاحبان خون به طور عمد در قصاص تاخیر می کنند و مجرم سال ها در زندان می ماند، در حالی که این کار درست نیست، زیرا او فقط مستحق قصاص است نه مستحق سال ها زندان. وی تاکید کرد: باید بلافاصله قصاص کنند و اگر نمی خواهند قصاص کنند با کفالت مجرم را آزاد نمایند تا موقع قصاص.

وی همچنین با تبریک انتصاب آیت الله رئیسی به سمت ریاست قوه قضاییه، برای وی در این مسئولیت حساس، مهم و خطیر آرزوی توفیق کرد و افزود: امیدواریم در دوره مدیریت حضرتعالی تحول همه جانبه ای در دستگاه قضا صورت گیرد چراکه شما مرد تحول هستید.

رئیس قوه قضاییه امروز با هدف دیدار و گفت وگو با مراجع عظام تقلید به شهر مقدس قم سفر کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.