دیدار «ولادیمیر پوتین» و «کیم جونگ اون» از دقایقی پیش در دانشگاه دولتی خاور دور واقع در بندر ولادی وستوک روسیه آغاز شده است.

پوتین در آغاز این دیدار که از طریق شبکه های تلویزیونی روسیه در حال پخش است، گفت: پارسال هفتادمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین روسیه و کره شمالی را برگزار کردیم.

وی افزود: در آن زمان (هفتاد سال پیش) رهبر فقید کره شمالی نخستین دیدار از مسکو را انجام داد.

رئیس جمهوری روسیه گفت: پدر شما نیز در سفر به روسیه سند برقراری روابط راهبردی میان روسیه و کره شمالی را امضا کرد، اطمینان دارم دیدار شما به توسعه روابط دو کشور و حل مساله هسته ای شبه جزیره کره کمک می کند.

وی ادامه داد: از تلاش های شما برای حل مساله هسته ای کره شمالی و عادی سازی روابط پیونگ یانگ و واشنگتن اطلاع دارم.

پوتین خاطرنشان کرد: در عرصه دوجانبه گام های زیادی برای توسعه روابط اقتصادی و گسترش روابط انسانی بین روسیه و کره شمالی باید برداریم.

رهبر کره شمالی نیز خطاب به پوتین گفت: از شما برای اینکه باوجود مشغله زیاد و برنامه بسیار فشرده مرا دعوت کردید و هزاران کیلومتر مسافت پیمودید تا این دیدار برگزار شود، سپاسگزارم.

وی افزود: امیدوارم این دیدار منجر به توسعه و تحکیم روابط دو کشور که ریشه های عمیقی دارد، شود.

«کیم جونگ اون» با بیان اینکه وضعیت شبه جزیره کره مورد توجه جامعه جهانی قرار دارد، اظهار داشت: امیدوارم که در این دیدار بتوانیم وضعیت را خوب ارزیابی کنیم و تبادل نظر گسترده داشته باشیم.

دیدار سران روسیه و کره شمالی بدون حضور خبرنگاران جریان دارد و پس از یک ساعت هیات های دو کشور به آن می پیوندد و در مجموع چهار ساعت طول می کشد.

این دیدار از آن جهت اهمیت دو چندان یافته است که مذاکرات کره شمالی و آمریکا برای حل و فصل بحران کره چندی پیش در هانوی ویتنام به بن بست رسید.

هشتم اسفند ماه سال ۹۷ ترامپ با هدف پایان دادن به بحران کره شمالی با کیم جونگ اون رهبر این کشور در هانوی پایتخت ویتنام دیدار و گفت وگو کرد، دیداری که برخلاف انتظارها خیلی زود پایان یافت و حتی بیانیه ای نیز در پی نداشت.

چند روز پیش کره شمالی از آمریکا خواست مایک پمپئو وزیر امور خارجه خود را از جریان مذاکرات با این کشور کنار بگذارد و فرد پخته تری را مسئول این کار کند هر چند که پمپئو در واکنش به خبرنگاران گفت که همچنان مسئول پرونده کره است.

روسیه و چین بارها خطاب به آمریکایی ها به عنوان شرکای غربی خود اعلام کرده اند که به صورت یکجانبه نمی توان مسائل و مشکلات بین المللی از جمله بحران کره را حل و فصل کرد و نیاز به مشارکت دیگر کشورها وجود دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.