عباس علوی‌راد به حذف معافیت خریداران عمده نفت ایران از تحریم‌های نفتی، اشاره و اظهار کرد: این معافیت شامل کشورهای عمده خریدار نفت ایران یعنی کره جنوبی، هند، ترکیه و چین است که از دوازدهم اردیبهشت ماه حذف می‌شود.

 
وی افزود: تأثیرات منفی این رویداد بر روی اقتصاد ایران قابل‌انکار نیست بنابراین این رویداد می‌تواند برخی اصلاحات ضروری در اقتصاد کشور را به ارمغان آورد.
 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ابرکوه، تکیه دولت بر سایر درآمدها برای جبران درآمدهای حاصل از نفت در بودجه عمومی دولت را اولین مسیر اصلاحی کشور در این شرایط دانست و گفت: در اقتصاد ایران معافیت‌های مالیاتی قابل ملاحظه‌ای وجود دارد به گونه‌ای که می‌توان حداقل بخشی از کاهش درآمدهای نفتی در بودجه سال ۹۸ را با ۵۰ هزار میلیارد تومان معافیت‌های مالیاتی جبران کرد.
 
وی در ادامه کنترل و مدیریت هزینه‌ها در بودجه عمومی دولت را راه دیگری برای جبران کاهش درآمدهای حاصل از نفت، عنوان و تصریح کرد: طبق گفته‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، دولت بالغ بر ۹۳۴ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان برای انواع سوخت و انرژی پرداخت می‌کند یعنی پول‌هایی داریم خرج می‌کنیم که باور داریم نباید خرج شود.
 
علوی‌راد بیان کرد: اگر دولت بتواند با اصلاح سیاست‌های یارانه‌ای، حداقل نصف بار این یارانه‌ها را از روی دوش بودجه عمومی خود در سال جاری بردارد، می‌تواند ضمن جبران کاهش درآمدهای حاصل از صادرات نفت در بودجه، گام مهمی در جهت اصلاح ساختار بودجه که یکی از دردهای کهنه کشور را پوشش دهد.
 
وی با اشاره به این که دولت می‌تواند با سامان دادن سمت واردات، دریافت‌های ارزی حاصل از صادرات نفت را جبران کند، اظهار کرد: دولت باید ارزهای کشور را با وسواس هرچه تمام خرج کند و مشخصاً ارز را به کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای که بتواند باعث تحرک تولید و پوشش و نیازهای اجتناب ناپذیر کشور در سال ۹۸ می‌شود اختصاص دهد.
 
این کارشناس اقتصادی گفت: در کنار دو اقدام فوق در حوزه بودجه و بازرگانی خارجی کشور، دولت باید از ظرفیت‌های کشورهای همسایه برای کمک به کسب درآمدهای ارزی حاصل از بازرگانی خارجی نهایت استفاده را ببرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.