گروه تروریستی داعش که پیش از این در روز سه‌شنبه مسئولیت حملات مرگبار سریلانکا را برعهده گرفته بود، امروز (پنجشنبه) ویدئویی را در سایت اعماق منتشر کرد که درآن هشت مرد که هفت تن صورت هایشان را پوشانده بودند، زیر پرچم داعش ایستاده اند و وفاداری خود را به ابوبکر بغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش اعلام می‌کنند.

بر اساس این گزارش، هویت هشتمین فرد که صورت خود را نپوشانده، شناسایی شده است. 

بر اساس اعلام پلیس سریلانکا، این فرد &#۳۹;محمد ظهران&#۳۹; نام دارد و واعظی اهل شرق سریلانکا است که به داشتن دیدگاه ها و باورهای مذهبی افراطی مشهور است و گفته می شود وی مغز متفکر حملات اخیر سریلانکا بوده است. 

کارشناسان مسائل سیاسی بر این عقیده اند که حملات مرگبار اخیر در سریلانکا به خوبی نشان می دهد که گروه تروریستی داعش پس از شکست در سوریه و عراق، راهبرد خود را تغییر داده به طوری که منطقه جنوب شرق آسیا یکی از مهمترین اهداف داعش در آینده است.

داعش در ماه های گذشته در اجرای این راهبرد موفقیت نسبی داشته و انفجارهای اخیر در برخی کشورهای آفریقایی و اکنون در سریلانکا، گواه این ادعاست.

آنچه نگران کننده است برنامه ریزی این حملات انتحاری است. با توجه به تحرکات جدید داعش، کاملا مشخص است که منطقه جنوب شرق آسیا یکی از مهمترین اهداف این گروه تروریستی در آینده است. در این زمینه باید به اندونزی اشاره کرد که یکی از بزرگترین کشورهای مسلمان در این منطقه محسوب می شود. 

داعش مسئولیت بمب گذاری های سازماندهی شده در سریلانکا که موجب کشته شدن ۳۲۱ تن و زخمی شدن ۵۰۰ نفر دیگر شد را به عهده گرفت. 

دولت سریلانکا پیش از این گروه جماعت ملی توحید را عامل این حملات معرفی کرده بود ولی این گروه دست داشتن در حملات را تکذیب کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.