محمد جواد جمالی در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به اقدام آمریکا در عدم تمدید معافیت ۸ کشور برای خرید نفت ایران گفت: یکی از مشکلات کشور آن است که وابستگی بودجه به فروش و صادرات نفت وجود دارد و آمریکا هم از این موضوع سو استفاده کرده و هرگاه بخواهد با ما دشمنی کند از نفت به عنوان پاشنه آشیل استفاده می‌کند. لذا باید طبق توصیه مقام معظم رهبری به همه دولت‌ها وابستگی به نفت را قطع کرد نه این که شرایط طوری باشد که ما نفت را برای پرداخت حقوق کارمندان بفروشیم تا وقتی شرایط این گونه باشد چنین فشارهایی هم رخ می‌دهد.

وی با تاکید بر این که «باید کشور را بر اساس کارهای تولیدی و درآمدهای حاصل از آن اداره کرد» گفت: مردم در این شرایط می‌توانند منتفع شوند. حقوق‌ها هم باید از مالیات و بنگاه‌های تولیدی پرداخت شود.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال گفت: البته در شرایط فعلی ما در راههای دور زدن تحریم مهارت داریم ما فروشنده خوب نفت هستیم که کشورهای خوبی هم به عنوان خریدار وجود دارد. روش‌هایی است که با آن تحریم را دور می‌زنیم.

جمالی با یاد آوری این که «مقدار صادرات در بودجه ۹۸ واقع بینانه دیده شده است» گفت: در این شرایط به هیچ عنوان آمریکا نمی‌تواند فروش نفت ایران را به صفر برساند. البته می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند که ما هم رایزنی با کشورهای همسو همچون چین و روسیه و هند را از خیلی وقت پیش انجام دادیم. در نهایت این موضوع هم می‌گذرد و می‌توانیم از این تنگنا عبور کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.