در یادداشتی از رابین رایت که در مجله آمریکایی نیویورکر آمده با اشاره به تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران و واکنش ایران پس از تصمیم این کشور برای عدم تمدید معافیت نفتی کشورهای مشتری نفت ایران مطرح شده است: تهدیدهای مقابله به مثل از سوی ایران، دامنه خطر درگیری را گسترش داده است. پس از آن که آمریکا به طور جهانی ممنوعیت واردات نفت ایران را اعمال کرد، تهران تهدید کرد که تنگه هرمز را می‌بندد که تا حدود سی درصد تجارت دریایی نفت از این مسیر انجام می‌شود. ظریف با گفتن این که "ما از تنگه هرمز به عنوان یک گذرگاه امن حمل‌ونقل برای فروش نفتمان استفاده خواهیم کرد"، "اما اگر آمریکا اقدام احمقانه‌ای برای جلوگیری از این اقدام ما انجام دهد باید برای عواقب آن آماده باشد" اعلام کرد که ایران در برابر تحریم‌های نفتی آمریکا خواهد ایستاد.

رابین رایت همچنین در این یادداشت با ادعای این که حداقل شش شهروند، فرد دوملیتی یا مقیم دائمی آمریکایی در ایران زندانی بوده و دو تن دیگر که با ضمانت فعلا آزاد هستند، نوشت: ظریف در سخنرانی خود در مؤسسه جامعه آسیایی، احتمال مذاکره با آمریکا را به میان آورد. وی برای اولین بار مبادله شهروندان آمریکایی و ایرانی را که در این دو کشور زندانی هستند به طور علنی مطرح کرد. ایران به وضوح نگفته است که چه تعداد از شهروندان آن در آمریکا زندانی هستند اما بررسی پرونده‌های علنی نشان‌دهنده آن است که تعدادی بیش از ده‌ها ایرانی متهم یا محکوم شناخته شده اند. به گفته یک منبع آگاه آمریکایی، ایران این پیشنهاد را سال گذشته به شکل محرمانه مطرح کرد اما دولت ترامپ تا همین چند وقت اخیر تمایلی به پیگیری آن نشان نداده بود.

در این یادداشت همچنین مطرح شد: چشم‌انداز مذاکره با جمهوری اسلامی ایران در دولت ترامپ درباره زندانیان، تنش‌زدایی دیپلماتیک یا هر موضوع دیگری بعیدتر از همیشه به نظر آمده و خطر گسترش دامنه تنش‌ها بالاتر از همیشه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.