اصغر سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص انتخابات استانی - تناسبی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: بحث انتخابات استانی و شهرستانی موضوعی است که طی چند دوره مختلف مجلس بررسی و از مجلس ششم به بعد در مجلس طرح شده و تاکنون چهار بار از سوی شورای نگهبان مورد ایراد قرار گرفته و تأیید نشده است. تقریباً شش بار موضوع استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی به کمیسیون ارجاع و ۵۵ ماده آن تأیید شد و به شورای نگهبان رسیده است.

وی افزود: فرد منتخب باید ۱۵ درصد رأی حوزه فردی خود و بالاترین رأی را در استان داشته باشد تا به عنوان نماینده محسوب شود، اما تناسبی شدن انتخابات موجب می‌شود هر حزب و گرایشی براساس میزان رایی که کسب می‌کند تعدادی کرسی در مجلس داشته باشد، برای مثال در شهری مثل تهران اگر حزبی ۴۰ درصد آرا را داشته باشد ضرب در ۳۵ تعداد نمایندگان استان می‌شود و مابقی احزاب هم طبق آن رأی تعدادی کرسی خواهند داشت و یک حزب و گرایش کامل نمی‌تواند کل کرسی‌های مجلس را در اختیار بگیرد.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بحث تناسبی شدن به شکلی است که باید فرد هم در حوزه انتخابی خودش رأی بیاورد و هم در رقابت استانی رأی داشته باشد. این در حالی است که در دنیا یا نظام اکثری وجود دارد یا تناسبی و نظام تناسبی هم اینگونه است، نمایندگان از کل استان انتخاب می‌شود و یا ملی هست، اما در کشور ما تناسبی برای حوزه‌های تک کرسی و استانی است و برای اولین بار در دنیا انجام می‌شود.

سلیمی تصریح کرد: در حال حاضر و براساس این قانون احزاب و گرایش‌ها می‌توانند لیست‌های خود را تا ۴۸ ساعت قبل از انتخابات تعیین  و به وزارت کشور اعلام کنند و تا ۲۴ ساعت قبل از انتخابات فرصت تصحیح لیست‌های خود را دارند.

وی با اشاره به اینکه برگه رأی به شکلی طراحی شده است که کد یا نام حزب را نیز می‎‌توان درج کرد، ادامه داد: هدف از استانی شدن انتخابات این بوده است، نماینده‌ای که انتخاب می‌شود ملی باشد و تخصصی عمل کند، اما با این شرایط نماینده‌ای که انتخاب می‌شود باید باز هم رأی شهرستان خود را داشته باشد. 

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: حداقل افرادی که از حوزه شهرستان‌های کوچک می‌آیند موجب ارتباط نزدیک نمایندگان با اقشار مردم می‌شود و برای قانونگذاری می‌توانند بر روی قانون‌های جزئی‌تر اشراف داشته باشند، به نظر من اما اینکه انتخابات استانی باشد مردم نمی‌دانند باید به چه کسی مراجعه کنند. از سوی دیگر امکان دارد در شهرستانی کوچک فردی ۱۵ درصد آرا و فرد دیگری ۶۰ درصد آرا را کسب کند، اما در انتخابات استانی فردی که ۱۵ درصد رأی شهرستان را بیاورد انتخاب شود که این موضوع هم به عدم اعتماد منجر خواهد شد. 

سلیمی به بحث هزینه‌های انتخاباتی هم اشاره و خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد هزینه‌های تبلیغاتی افزایش می‌یابد چراکه یک فرد باید دفاتر متعدد داشته باشد و موضوعاتی چون لابی گری و باندهای قدرت و ثروت ایجاد می‌شود و مرکز استان برای شهرستان‌ها تصمیم گیری می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.