ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه چند روز پیش با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دیدار کرد و بر لزوم خلع سلاح کره تاکید و خواستار دادن اطمینان به این کشور در صورت خلع سلاح هسته ای شد.

ترامپ که مواضع مسکو را همراستا با اهداف واشنگتن برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی می دید، ضمن تشکر و قدردانی از مواضع پوتین در قبال کره شمالی، بر برداشتن گام هایی از سوی جهان برای خلع سلاح هسته ای گفت.

مقامات روسیه نیز در دو روز گذشته اگر چه به استقبال اظهارات ترامپ رفته اند اما به نظر می رسد اعتمادی در این زمینه بین دو طرف وجود ندارد با این حال، شرایط متفاوتی را ایجاد کرده که نشان می دهد دو طرف پس از ماهها جنگ لفظی و کش مکش بر سر موضوعات مهم بین المللی، حداقل در این زمینه اشتراکاتی برای بهبود روابط یافته اند.

دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه ساعاتی پیش اعلام کرد: هر چند نمی توان ایده دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خلع سلاح اتمی را چندان جدی گرفت اما بهتر است از جزئیات این ایده مطلع شویم.

وی گفت: ما به زحمت می توانیم کلی گویی های رئیس جمهور آمریکا را متوجه شیم مخصوصا اینکه هنوز کارشناسان روسیه و آمریکا در این باره هیچ گفت وگویی نداشته اند.

پسکوف افزود: به همین دلیل ما به صورت کلی از پیشنهاد ترامپ استقبال می کنیم اما فعلا آن را یک پیشنهاد جدی درنظر نمی گیریم؛ خلاصی از سلاح هسته ای ایده آل است اما در صورت نابودی سلاح های هسته ای، توان بازدارندگی که ضامن بازداشتن از اقدام جنونانه یک نفر و ارتکاب اشتباه فاجعه بار است، حذف می شود.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز در واکنش به پیشنهاد ترامپ گفت: طرف روسی برای مذاکره با ایالات متحده درخصوص خلع سلاح هسته ای آماده است.

وی افزود: هرگاه که آمریکا پیشنهاد مشخصی را در این خصوص مطرح کند، ما آن را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

ریابکوف به نقل از رئیس جمهوری روسیه گفت: مسکو همواره آماده گفت وگو با واشنگتن است اما آیا آنها آماده مذاکره هستند؟.

دیپلمات روس خاطرنشان کرد که روسیه بطور مستمر پایبندی خود را به ایده بنای جهان عاری از سلاح هسته ای نشان داده و با برنامه زرادخانه هسته ای خود را کاهش داده است.

الکسی پوشکوف رئیس کمیسیون سیاستگذاری اطلاعاتی شورای فدراسیون روسیه که از معدود مقام های فعال روس در توئیتر است از پیشنهاد ترامپ برای خلع سلاح هسته ای انتقاد کرده و گفته که ایده زیبای ترامپ برای وداع با سلاح هسته ای غیرقابل اجرا است.

پوشکوف توضیح داد: کشورهایی مانند چین، اسراییل، هند، پاکستان و کره شمالی با چنین پیشنهادی موافقت نمی کنند چرا که نبود سلاح اتمی به ارتش آمریکا در عرصه سلاح های متعارف و دقیق برتری خواهد داد.

مقام روس در پیام دیگری نوشت: ترامپ با این پیشنهاد سعی دارد وجهه مخدوش آمریکا بر اثر خروج از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد را ترمیم کند.

وی ادامه داد: رئیس جمهوری آمریکا غیرجدی بودن این پیشنهاد خود را درک می کند.

پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد که تنها سند بازدارنده میان روسیه و آمریکا برای رویارویی هسته ای در جهان بود چندی پیش از سوی آمریکا به حالت تعلیق درآمد و روسیه نیز در واکنش آن را کنار گذاشت.

آمریکایی ها مدعی هستند که در حال حاضر نیاز است که تعداد بیشتری از کشورها در چنین پیمانی عضویت داشته باشند و پیمانی به این شکل بین روسیه و آمریکا به ضرر هر دو طرف است.

بنظر می رسد روس ها اگر چه با این رویکرد مخالفتی ندارند اما نفس کنار گذاشتن یک جانبه پیمان های بین المللی توسط آمریکا را نادرست می دانند و معتقدند می شد بدون تعلیق پیمان موشکی کشورهای دیگر را به اجرای آن متعهد کرد.

کنستانتین کاساچوف رئیس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون نیز گفت که رئیس جمهوری روسیه در سال ۲۰۱۷ گفت که ما خواهان خلع سلاح اتمی جهان هستیم و برای رسیدن به این هدف تلاش می کنیم.

وی با بیان اینکه روسیه اقدامات زیادی در چارچوب پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد و استارت-۲ و قرارداد کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی و سایر موافقت نامه ها انجام داد، اظهار داشت: اما واشنگتن در سال های اخیر از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد، قرارداد کاهش تسلیحات پدافند موشکی و برجام خارج شد و به طراحی سلاح های غیراتمی که ازنظر قدرت و توانایی تخریب به سلاح های اتمی نزدیک می شوند ادامه داد.

سناتور روس خاطرنشان کرد: آمریکا دائما در رابطه با گسترش قراردادهای کنترل تسلیحات هسته ای به نام چین اشاره می کند اما کلوب هسته ای از اعضای دیگری نیز تشکیل شده که متحدان نزدیک آمریکا در ناتو شامل فرانسه و انگلیس از آن جمله هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.