اسکای نیوز گزارش داد، طرابلس شب گذشته شاهد حملات هوایی شدید و وقوع انفجارهایی بود که این شهر را لرزاند.

بر اساس گفته‌های شاهدان عینی، چندین منطقه در پایتخت لیبی توسط جنگنده‌ها بمباران شد و در پی این حملات، بیش از سه تن کشته و ۳۴ تن دیگر نیز مجروح شدند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که حملات شامگاه گذشته بر منطقه "الفلاح" متمرکز بوده و یک انبار مهمات در اردوگاه "القعقاع" واقع در جنوب طرابلس هدف قرار داده شده است.

در همین راستا، رسانه‌های لیبی نیز به نقل از شاهدان عینی تعداد حملات هوایی به طرابلس را بیش از ۹ حمله اعلام کردند.

طبق گفته این منابع، در حملات هوایی طرابلس همچنین منطقه‌های "عین زارة" و "مشروع الهضبة" هدف قرار گرفته شدند.

در همین راستا، یکی از ساکنان منطقه غرب طرابلس گفت: به طور مداوم صدای تیراندازی و حملات هوایی را می‌شنویم.

از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در واکنش به تحولات اخیر لیبی و در اشاره به حمایت امارات و برخی طرف‌های اروپایی از خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" عنوان داشت که ترکیه در کنار ملت لیبی برای مقاومت در برابر دیکتاتور مورد حمایت برخی از کشورهای اروپایی و عربی خواهد ایستاد.

اظهارات اردوغان بر حمایت مصر، عربستان، دانمارات و برخی طرف‌های اروپایی و در رأس آنها فرانسه از خلیفه حفتر برای کنترل بر طرابلس اشاره دارد.

وی در جمع اعضای حزب خود در آنکارا افزود: امروز لیبی یکی از اماکنی است که برخی‌ها به دنبال اجرای سناریوهای تاریک در آن هستند. در یک طرف آن دولتی است که مشروعیت خود را از مردم می‌گیرد و در طرف دیگر دیکتاتوری است که توسط اروپا و برخی کشورهای عربی حمایت می‌شود.

اردوغان همچنین متعهد شد که کشورش تمامی امکانات خود را برای ناکام گذاشتن تلاش کسانی که به دنبال تبدیل لیبی به سوریه هستند، به کار بگیرد.

از سوی دیگر، نیروهای وابسته به خلیفه حفتر یک ناو جنگی را به بندر نفتی "رأس لانوف" واقع در شرق لیبی اعزام کردند.

در همین راستا، احمد المسماری، سخنگوی نیروهای ارتش ملی لیبی گفت که این نیروها ناو جنگی الکرامه را در راستای یک "ماموریت آموزشی" به بندر راس لانوف واقع در منطقه هلال نفتی لیبی اعزام کرده‌اند.

این در حالی است که شرکت ملی نفت لیبی با صدور بیانیه‌ای استفاده از امکانات این شرکت برای اهداف نظامی را محکوم کرد، اما نام نیروهای حفتر را علناً در این زمینه ذکر نکرد.

از سوی دیگر، رضا عیسی، از اعضای نیروی دریایی دولت توافق ملی لیبی به ریاست فائز السراج گفت: نیروی دریایی لیبی تصاویری را به دست آورده که بیانگر پهلوگیری یک کشتی فرانسوی در بندر راس لانوف است و در حال حاضر به دنبال کسب اطلاعات و ادله بیشتر درباره این کشتی است.

در همین راستا، خالد المشری، رئیس شورای عالی دولت لیبی گفت که حمایت امارات، عربستان و مصر از حملات خلیفه حفتر به روند سیاسی کشور آسیب رسانده و بازگشت به روند گفت‌وگو را نیز منقضی کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.