تهیه‌کننده و مجری تلوزیون ترک، از کیفیت فیلم‌ها و برگزاری جشنواره راضی استو درباره گذر سینما فکر می‌کند برنامه‌های گذر جالب بوده‌اند ولی فضای کوچکی به آن اختصاص یافته است. این نکته را در مقایسه با برنامه‌های جانبی مشابه در دیگر فستیوال‌ها می‌گوید برنامه‌های جانبی در فستیوال بیجین می‌گوید که یک جشن بزرگ در کنار فستیوال برپاست یا حتی در حاشیه فستیوال استانبول که همزمان با همین جشنواره برگزار می‌شود، محوطه بزرگی به چنین برنامه‌های جنبی اختصاص داده می‌شود.

نیکلاس آلیا -برنامه‌سازی از لوکزامبورگ که در نیویورک زندگی‌ می‌کند- به جشنواره آمده است تا فیلم‌های ایرانی را ببیند و از بین آن‌ها مواردی را برای جشنواره خودش انتخاب کند و با کارگردانان، فیلم‌سازان و تهیه‌کننده‌های ایرانی آشنا شود و از آن‌ها برای آن فستیوال دعوت نماید.

او که از سفرش بسیار راضی است و فکر می‌کند نتایج خوبی خواهد گرفت، درباره «گذر سینما» می‌گوید متاسفانه فرصت کافی برای دیدن تمام برنامه‌های این محل نداشته است ولی آن‌چه دیده چند دقیقه از یک رقص بسیار زیبای محلی ایرانی بوده و در کنار آن چند دقیقه‌ای هم از یک کنسرت موسیقی زنده لذت برده است. می‌گوید که ریتم، حرکات و تم او را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

یودیتا بازیگری از کرواسی است که فیلمی در جشنواره دارد، از برنامه‌ریزی و نظم جشنواره تعریف می‌کند، می‌گوید اولین باری است که به ایران آمده است و این سفر را تجربه بسیار خوبی توصیف می‌کند و تاکید می‌کند که در آینده حتما به همراه همسرش -که فیلم‌ساز است- دوباره به ایران سفر خواهد کرد.

او هم از دیدن بخشی از رقص‌های محلی ایران و شهرفرهنگ خوشش آمده و می‌گوید به هر کشوری سفر می‌کند، دوست دارد با سنت‌های محلی آن آشنا شود و این‌که توانسته در این فرصت کوتاه چنین شانسی داشته باشد؛ برایش خوشحال کننده است؛ خصوصا که یک دختر ایرانی همراهش بوده و درباره گذر و رقص‌ها و موسیقی سنتی برایش توضیح داده است.

«گذر سینما» -در خیابان برادران مظفر، ضلع شرقی سینما فلسطین- در تمام شب‌های جشنواره (از ساعت ۱۷ تا ۲۴) با برنامه‌های فرهنگی، هنری و نمایش رایگان فیلم در فضای باز، پذیرای عموم مردم است. سی‌وهفتیمن جشنواره جهانی فیلم فجر از ۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ در تهران و محل سینما فلسطین و سینما چارسو برگزار می‌شود.

شهروندان می‌توانند جمعه -ششم اردیبهشت‌ماه- و در آخرین شب جشنواره نیز شاهد برنامه‌های این گذر باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.