سال‌ها آرایش مو، بافتن، کشیدن و فر کردن آن منجر شده بسیاری از زنان آفریقایی مو‌های خود را تا مرز تاس شدن از دست بدهند. برندایل، که با نام مستعار خودش را معرفی کرده است، یکی از این افراد است که در آستانه‌ی ۳۱ سالگی سری بدون مو برایش مانده است.

برندایل می‌گوید: «هربار که در آرایشگاه فر موهایم را با مواد شیمیایی باز می‌کردم، در همان روز یک فر جدید روی موهایم می‌زدم. هرگز موهایم در حالت طبیعی خودش نبوده است.»

این نوع ریزش مو که به نام علمی traction alopecia یا ریزش موی ناشی از کشش شناخته می‌شود، مو‌های او را درگیر کرده است. او سال دوم دبیرستان بود که متوجه شد موهایش در حال ریزش است.

نتایج یک تحقیق که در یکی از مجلات پزشکی در ژوهانسبورگ به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد که یک سوم از زنان آفریقای جنوبی با این مشکل درگیر هستند.

 
افسانه ی زیبایی که زنان آفریقایی را به مرز تاسی رسانده است

نتیجه‌ی یک تحقیق دیگر که توسط دانشگاه بوستون و بروی ۶ هزار زن آفریقایی تبار انجام شد، نشان داد که تقریبا ۴۸ درصد از مشارکت کنندگان از ریزش مو در ناحیه‌ی تاج سر یا بخش فوقانی آن رنج می‌برند. این نوع ریزش اغلب به دلیل کشش بیش از حد مو رخ می‌دهد.

البته به نظر می‌رسد تعداد افراد واقعی درگیر این مسئله بیشتر باشد.

برندایل می‌گوید: «شرط می‌بندم اگر بگویند در محل کارمان همه کلاه گیس هایشان را بردارند، متوجه می‌شویم از هر ۱۰ زن ۸ زن درگیر ریزش مو است. ولی مسئله اینست که کمتر کسی تمایل به صحبت کردن درباره‌اش دارد. ما خجالت می‌کشیم درباره‌ی این مسئله صحبت کنیم.»

«دکتر به من گفت: چسبی که برای فر زدن به موهایم در آرایشگاه استفاده شده است باعث شده موهایم از ریشه کشیده شوند. این چسب از ریشه مو‌ها پاک نشده و به فولیکول ریشه‌ی موهایم آسیب زده است.» 

باورهای غلط

برندایل می‌گوید گستردگی بافت زدن به مو در آفریقای جنوبی ناشی از این باور غلط است که بافتن مو‌ها باعث تقویت رشد آن می‌شود.

«ما به غلط آموزش دیده بودیم که مو‌های بافته شده را آسان‌تر از مو‌های طبیعی می‌توان نگهداری کرد.»

تخمین زده شده که زنان در سراسر قاره‌ی آفریقا هر سال ۶ میلیارد دلار بابت بافتن موها، فر زدن یا خرید کلاه گیس صرف می‌کنند.

 
افسانه ی زیبایی که زنان آفریقایی را به مرز تاسی رسانده است

«زنان با مو‌های فر شده احساس خردمندی بیشتری می‌کنند. نیمی از ما فکر می‌کنیم وقتی موهایمان فر زده و بلند است، زیباتر به نظر می‌رسیم و در جامعه بهتر پذیرفته می‌شویم.»

برنایل ادامه می‌دهد: «تمام زنان سیاه پوستی که می‌شناسم، به شدت علاقمند هستند مو‌های بلندی داشته باشند. آن‌ها در خط رویش موهایشان بافت‌های بسیار ریز می‌زنند و به این ترتیب موهایشان را به شدت می‌کشند.»

این داستان برای سوزان ماگای، که صاحب سالن زیبایی در شهر دارالسلام در تانزانیاست، بسیار آشناست.

«اکثر زنان از چسب‌های اشتباهی برای فر کردن موهایشان استفاده می‌کنند یا بافت مو را برای مدت طولانی تری روی موهایشان نگه می‌دارند.»

«ما همیشه به مشتری هایمان گوشزد می‌کنیم که فر مو را بیش از دو هفته نگه ندارند، اما اغلب آن‌ها تا سه ماه موهایشان را در آن وضعیت نگه می‌دارند که باعث ریزش مو می‌شود.»

ماگای می‌گوید برای حل مشکل زنان آفریقایی یک راه حل دارد. او در سالن خود بخار درمانی را پیشنهاد می‌دهد. او می‌گوید بخور دادن سر باعث باز شدن منافذ روی سر می‌شود و رشد مجدد مو را امکان پذیر می‌کند.

«بخور دادن مثل پختن موهاست. ما از روغن نارگیل استفاده می‌کنیم و آن را روی کف سر می‌مالیم. سپس مو‌ها را می‌پوشانیم و با یک ماشین بخار می‌پزیم. البته چند ماه طول می‌کشد تا تاثیر آن مشخص شود.»

بر طبق انستیتوی تخصصی مو در انگلستان، ریزش مو در اثر کشش با بخور دادن مو درمان نمی‌شود و این روش فقط می‌تواند مو‌های آفریقایی را نرم‌تر کرده و شکستگی آن‌ها جلوگیری کند.

یک پزشک مقیم انگلستان، دکتر جوموک کوزو-توماس، که بر سلامت موی زنان سیاه پوست تمرکز کرده است، می‌گوید درست است که آرایش مو‌ها می‌تواند به ریزش مو کمک کند، اما از دلایل دیگر ریزش مو مشکلات تیروئید و یا کیسه صفراست.

«تولد نوزاد، مصرف قرص‌های خاص یا استرس هم می‌تواند باعث ریزش موی زنان شود، گرچه همه‌ی این انواع ریزش مو موقتی هستند.»

بویتوملو مونیاکی، ۳۹ ساله و دانشجوی رشته‌ی مدیریت مالی از ژوهانسبورگ، می‌گوید، ۸ سال پیش و بعد از تولد فرزند اولش تمام موهایش را از دست داد.

«متوجه شدم که بسیاری از زنان خانواده ام بعد از زایمان موهایشان را از دست داده‌اند.»

او می‌گوید، از دست دادن موهایش روی اعتماد به نفسش تاثیر گذاشته، اما او پذیرفته که موهایش دیگر به شکل قبلی باز نخواهد گشت.

او می‌گوید هیچ کسی راه چاره‌ی این ریزش مو را نمی‌داند. 

پذیرفتن هویت آفریقایی

دکتر کوزو-توماس توصیه می‌کند رژیم غذایی سالم حاوی ویتامین‌های C، B، و سلنیوم که در میوه‌های تازه و سبزیجات وجود دارد، مصرف شود زیرا می‌تواند باعث تغذیه مو شده و تاسی ناشی از کشش بیش از حد مو را کنترل می‌کند. او تاکید می‌کند اجتناب از استرس ضروری است.

«باید به آن‌ها بگوییم: زیاد با موهایتان ور نروید. از مواد شیمیایی زیاد استفاده نکنید، بطور پیوسته مو‌ها را فر نکنید یا نبافید. اجازه دهید مو‌ها استراحت کنند. به موهایتان مدتی مهلت بدهید و بعد از شیوه ای متفاوت برای آرایش آن استفاده کنید.»

برندایل می‌گوید این توصیه‌ها اثر داشته است، زیرا متوجه شده بسیاری از زنان آفریقایی به دنبال ظاهر «طبیعی» هستند.

او می‌گوید: «زنان آفریقایی مو‌های طبیعی خودشان را دوست دارند و به ظاهر آفریقایی شان می‌بالند.»

برندایل همچنین می‌گوید از اینکه زیر یک کلاه گیس تاسی اش را مخفی کند خسته شده است.

«دوست دارم با سری پر از مو‌های طبیعی به محل کارم بروم.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.