فیلم مستند و تحقیقاتی شبکه الجزیره فاش کرد عربستان سعودی و علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن در ترور ابراهیم الحمدی رئیس جمهور اسبق یمن که محبوبیت زیادی در این کشور داشته است، دست داشتند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، فیلم مستندی که این شبکه تهیه کرده است، جزئیات ترور ابراهیم الحمدی رئیس جمهور اسبق یمن در سال ۱۹۷۷ را برملا کرد. این فیلم مستند بر اساس سخنان شخصیت‌های آن زمان، فاش کرد عربستان و نیز عبدالله صالح در ترور الحمدی دست داشتند.

جوانان یمنی در تظاهرات خود در انقلاب سال ۲۰۱۱، عکس‌هایی از ابراهیم الحمدی را در دست داشتند که نشان می‌دهد او تا چه اندازه همچنان برای مردم یمن محبوبیت دارد.

موفقیت الحمدی در برگزاری اجلاس سران کشور‌های حاشیه دریای سرخ در تعز و نیز مخالفت او با ترسیم مرز‌ها با عربستان، خشم ریاض را برانگیخته بود. الحمدی همچنین تدابیری برای احیای وحدت یمن اتخاذ کرده بود. احمد الغمشی رئیس ستاد ارتش یمن، یک روز پیش از اعلام توافق‌های مربوط به وحدت یمن، الحمدی را به ضیافت ناهار دعوت کرد. علی عبدالله صالح هم در این ضیافت حضور داشت. ابراهیم الحمدی به همراه برادرش عبدالله که به این ضیافت ناهار دعوت شده بودند، ترور شدند. این فیلم مستند به تحرکات وابسته نظامی سفارت عربستان در صنعا، اشاره می‌کند.

عربستان که در آن زمان رؤیای یمنی‌ها برای تحقق وحدت و نوسازی کشورشان را ناکام گذاشت، امروز هم در ناکام گذاشتن خواسته‌های ملت یمن در انقلاب سال ۲۰۱۱ ایفای نقش کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.