در یادداشت علی مطهری به عنوان فاجعه بازی پرسپولیس - سپاهان که در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است:

«اتفاقی که در بازی پرسپولیس و سپاهان افتاد از یک طرف نشان داد که مربیان جامعه ما که شامل آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و روحانیت و صدا و سیما و پلیس و مانند اینها می‌شوند در تربیت بخشی از نوجوانان و جوانان موفق نبوده‌اند و از طرف دیگر بی کفایتی مسئولان فوتبال کشور و وزارت ورزش و جوانان را به نمایش گذاشت. روشن شد که بعد از ۴۰ سال عمر جمهوری اسلامی هنوز نتوانسته‌ایم به تعداد واقعی تماشاگران، بلیت بفروشیم و مثلاً مانند روز جمعه چهل هزار بلیت اضافه به فروش رفت و هنوز هر تماشاگری صندلی مشخصی ندارد. معلوم شد باید فشار خارجی باشد تا ما تحت نظم در آییم.

همانطور که سال گذشته در اثر تهدید فوتبالی آسیا قبل از بازی دو تیم باشگاهی ایرانی و ژاپنی ورزشگاه آزادی در فاصله کوتاهی صندلی‌دار و سرویس‌های مختلف آن آماده و خلاصه مانند یک ورزشگاه اروپایی شد و تماشاگران نیز از ترس جریمه منظم شدند. معلوم می‌شود می‌توانیم از این توحش بیرون بیاییم. ولی نمی‌خواهیم جالب است که در چنین شرایطی برنامه ۹۰ شبکه سه هم که در اصلاح این امور نقش مؤثری است بنا به دستور تعطیل می‌شود.

فیلم‌هایی که از این حادثه تلخ نشان داده شد بیش از هر چیز عدم اقتدار پلیس را به نمایش گذاشت، همانطور که ماجرای تلخ قتل روحانی همدانی نیز بیش از هر چیز حاکی از عدم اقتدار پلیس ماست زیرا قاتل در فضای مجازی با نشان دادن سلاح‌های خود قدرت‌نمایی و قصد خود را اعلام می‌کند و پلیس بعد از ماجرا وارد عمل می‌شود.

همیشه وقتی نیروی ناظم جامعه از خود ضعف نشان می‌دهد لات‌های جامعه سر بر می‌آورند و می‌خواهند حکم برانند، لاتی در همدان نفس‌کش می‌طلبد و لات‌های اصفهان و تهران نیز در ورزشگاه اموال بیت المال را از بین می‌برند و پلیس را مور ضرب و شتم قرار می‌دهند و از ارتفاع به پایین پرت می‌کنند. جالب است که فقط ۱۰ نفر بازداشت شدند در حالی که باید حداقل ۲۰۰ نفر بازداشت و مجازات شوند.

غربی‌ها ذاتاً از شرقی‌ها وحشی‌ترند. این را تاریخ اروپا و آمریکا ثابت می‌کند. اما همین غربی‌ها به خاطر کنترل و مدیریتی که بر آنها اعمال می‌شود در همه امور اعم از نحوه رانندگی و حضور در ورزشگاه‌ها و غیره به نظم درآمده‌اند. اگر جریمه‌های سنگین و دقیق نمی‌بود آنها از ما بدتر بودند. باید به تعداد کافی دوربین در ورزشگاه‌ها نصب شده باشد و اخلال‌گران و کسانی که اموال بیت‌المال را آسیب می‌زنند و یا فحاشی می‌کنند مثلاً تا سه سال از ورود به ورزشگاه محروم شوند.

این مستلزم آن است که هر کسی که وارد ورزشگاه می‌شود شناسایی و در جای مشخصی مستقر شود. طبعاً همکاری پلیس، وزارت اطلاعات، فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان ضروری است. درست نیست که واقعیت را کتمان کنیم و بگوییم همه تماشاگران خوبند، مگر عده‌ای نادر تماشاگر نما. باید با صراحت بگوییم افرادی که صندلی‌ها را می‌شکنند و نارنجک پرتاب می‌کنند و دشنام ناموسی می‌دهند همین نوجوانان و جوانان کوچه و بازار خودمان هستند که در اثر غفلت ما، تربیت انسانی و اسلامی پیدا نکرده‌اند، آن‌گاه در مقام اصلاح کار خود برآییم. این نوع رفتارها در کشور ما در ورزشگاه‌ها باعث می‌شود کشور عربستان که حاضر نیست در ایران بازی کند توجیهی برای کار ناشایست خود پیدا کند.

اکنون لازم است پلیس و مسئولان امنیتی به کمک دوربین‌ها تمام خاطیان را بازداشت کنند و کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نیز بدون مجامله و چشم پوشی احکام عادلانه صادر کند و البته بعد از مدتی نیز در اثر فشارها عقب نشینی نکند. مثلاً عده‌ای را تا مدتی از ورود به ورزشگاه‌ها محروم کند و افرادی که دشنام ناموسی داده‌اند در همان وسط استادیوم آزادی حد قذف یعنی ۸۰ ضربه شلاق درباره‌ آنها اجرا شود و البته خسارات مالی نیز باید از آنها ستانده شود.

مجلس نیز باید این موضوع را بررسی و پیگیری کند. شاید جا داشته باشد که وزیر ورزش و جوانان استیضاح شود.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.