به نوشته این روزنامه، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه در پاسخ به دعوت میشل عون، همتای لبنانی خود طی یک سفر رسمی وارد این کشور خواهد شد اما هنوز تاریخ این سفر مشخص نشده است و پیش از سفر ماکرون قرار است ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در ماه آتی به بیروت برود.

این روزنامه نوشت: انتظار می‌رود لودریان طی سفر خود اجرای درخواست‌های ارائه شده به بیروت به عنوان شروط اجرایی تصمیمات کنفرانس اقتصادی سیدر در حمایت از لبنان را مورد پیگیری قرار دهد. این تصمیمات شامل طرح تکمیلی برق و تأمین آن، تعیین بودجه لبنان و روند مبارزه با فساد است. برای نخستین بار در لبنان قرار است جهت کاهش هزینه‌ها و افزایش واردات بودجه ریاضتی در نظر گرفته شود. همچنین تاکنون روند مبارزه با فساد در لبنان شامل دستگاه قضائی و نیروهای امنیت داخلی این کشور بوده است.

یک منبع دیپلماتیک گزارش داد: لودریان در این سفر به بررسی و بحث و تبادل نظر درباره اصلاحات سیدر و روابط دو جانبه فرانسه و لبنان خواهد پرداخت و انجام این سفر در سایه تحقق شروط کنفرانس سیدر مشخص خواهد شد.

در اطلاعات دیپلماتیک ارائه شده به بیروت آمده است، ماکرون از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خواسته تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهد زیرا ادامه زیاده‌روی در این تحریم‌ها نتایج معکوسی در پی داشته و گروه‌های سیاسی لبنان را وادار به حمایت از ایران خواهد کرد.

براساس این اطلاعات، پاریس از نقش جدید عربستان در لبنان با هدف بهبود اقتصاد این کشور و نیز نزدیک شدن زمان امضای توافقنامه‌های مختلف به ارزش ۱۳ میلیون دلار استقبال کرد.

این منبع بر اهمیت تدوین استراتژی دفاعی و اجرای آن برای پایان دادن به هرگونه حضور مسلحانه و جایگزینی گروه‌های مشروع به جای آنها تاکید کرد و گفت: به دلیل تأخیر در ایجاد این استراتژی یک نوع سرزنش علیه لبنان به دلیل عدم توجه به حساسیت درخواست فرانسه وجود دارد زیرا حزب الله که از گروه‌های اصلی جامعه لبنان و نماینده قوی در پارلمان و دولت است و یک حمایت قوی از احزاب و جریان‌های سیاسی دریافت می‌کند تسلیحات در اختیار دارد.

فاش نکردن این اطلاعات محرمانه که به لبنان ابلاغ شده و تاکنون از آن رمزگشایی نشده احتمالا بهانه‌ای به اسرائیل برای حمله به لبنان می‌داد در حالیکه بیروت یارای تحمل پیامدهای این جنگ را در شرایط کنونی ندارد.

اشاره شده ارتباطی بین فرانسه و آمریکا درباره این اطلاعات و خطرات آن برقرار شده بود و وزیر خارجه آمریکا در سفرش به لبنان نسبت به این خطرات هشدار داده بود.

درباره میزان بازتاب بازگشت مجدد نخست وزیر اسرائیل به عرصه قدرت بر وضعیت ثبات در مرزهای جنوبی لبنان، این منبع گفت: فرانسه در انتظار تشکیل دولت اسرائیل است و پیش بینی می‌شود که دولت جدید نسخه‌ای از دولت سابق نتانیاهو باشد زیرا وی با راست گراهای تندرو ائتلاف تشکیل خواهد داد و این مساله در آینده مانعی در برابر روند صلح خواهد بود.

این منبع دیپلماتیک در پایان از موضع متحد عربی در مخالفت با تصمیم ترامپ درباره جولان اشغالی سوریه با وجود اختلافات میان برخی کشورهای عربی مؤثر و نظام کنونی سوریه قدردانی و بر اهمیت به کارگیری همه قوای عربی در برابر این چالشها تاکید کرد و گفت: اقدام یک جانبه ترامپ به دست کسانی که هیچ اعتقادی به نهادهای بین‌المللی و قوانین آن ندارند بهانه خواهد داد تا منطق توسعه طلبانه خود را اعمال کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.