مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا امروز دوشنبه با حضور در مؤسسه دهیل در سخنانی پرداخت مبلغ ۲ میلون دلار از سوی کشورش برای آزادی «اتو وارمبیر» (Otto Warmbier) دانشجوی زندانی این کشور در کره شمالی را رد کرد.

کره شمالی

وزیر خارجه آمریکا درباره موضوع کره شمالی گفت: همانطور که رئیس جمهوری ترامپ گفت، چنین پولی پرداخت نشده و ما چنین قصدی برای پرداخت آن نیز نداریم. این دولت، رویکرد متفاوتی را نسبت به دولت‌های گذشته دنبال می‌کند. دلیل این سیاست آن است که مجرمان و تروریست‌ها انگیزه‌ای برای گروگان گیری اتباع آمریکایی نداشته باشند.

وی در ادامه همچنین پیرامون درخواست کره شمالی مبنی بر خروج او از مذاکرات نیز اعلام کرد: رئیس‌جمهوری تصمیم می‌گیرد که چه کسی آمریکا را نمایندگی کند. در مذاکرات پیشین (با کره شمالی) نیز با دیدارهای پیش از اجلاس سران به درک عمیقی درباره اینکه سران چه می‌خواهند، رسیدیم. ما به ژاپن، روسیه، چین و کره جنوبی رفتیم تا یک چاره اندیشی جهانی در این باره داشته باشیم.

روسیه

مایک پمپئو در اشاره به روابط کشورش با روسیه و ادعای دخالت‌های مسکو در انتخابات آمریکا نیز گفت: روس‌ها در مسیر منتهی به انتخابات دخالت کردند. الان مأموریت ما حصول اطمینان از این موضوع است که در انتخابات ۲۰۲۰ چنین چیزی اتفاقی نمی‌افتد.

وی ادامه داد: وظیفه ما این است که نه تنها در برابر روس‌ها بلکه در برابر چینی‌ها و ایرانی‌ها از خود محافظت کنیم. آنها تلاش می‌کنند تا به دموکراسی در غرب خدشه وارد کنند. نیازی به گفتن نیست که روس‌ها در سال ۱۹۷۴ هم تهدیدی علیه انتخابات ما بودند. در دهه ۸۰ هم همین بود.

ونزوئلا

این مقام دیپلماتیک آمریکا در خصوص ونزوئلا نیز اعلام کرد: در تلاشیم تا کوبایی‌ها را در عدم همکاری با کاراکاس متقاعد کنیم. صدها مأمور اطلاعاتی هستند که با مادورو همکاری می‌کنند. … از طرفداران مادورو مانند ارتش، کوبایی‌ها، روس‌ها، چینی‌ها و ایرانی‌ها می‌خواهیم تا گوایدو را به رسمیت بشناسند.

عربستان سعودی

پمپئو درباره موضوع قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار و ستون نویس مخالف ریاض در کنسولگری ترکیه در استانبول نیز ادعا کرد: تحقیقات ریاض ادامه دارد! پیشتر گفته ایم که به همه جوانب در این موضوع می‌پردازیم و هر فردی که مسئول این کار باشد را پاسخگو خواهیم کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.