سردار آزمون هنوز یک فصل را در زنیت تجربه نکرده که بهترین گلزن لیگ روسیه نام گرفته است. او شب گذشته مصاحبه مفصلی را در شبکه اینترنتی Raw Talk روسیه داشت که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید.

زمانی که مجری این تلویزیون آزمون را به عنوان مسی فوتبال ایران معرفی کرد، سردار میان حرف او پرید: «زلاتان ایرانی.» او در ادامه گفت: «وقتی گل می‌زنید، مزد زحمات‌تان را می‌گیرید. بهترین حس در فوتبال این است که شما می‌توانید خیلی چیزها را یاد بگیرید. چه نقاط قوت و چه نقاط ضعف. شرایط در تیم زنیت خیلی فرق می‌کند. این تیم بسیار هجومی بازی می‌کند و در چنین شرایطی مهاجم بسیار به چشم می‌آید. سرگئی سماک هم خیلی به بازیکنان کمک می‌کند. او نه تنها به من، بلکه به دروازه‌بان تا مهاجم تیم کمک می‌کند. آن چیزی که از ما می‌خواهد گل زدن و پاس گل دادن است و خیلی مسائل را در تمرین به ما نشان می‌دهد. تیم ما هم هجومی بازی می‌کند و این نقطه قوت ماست.»

او درباره تبدیل شدن به بهترین بازیکن روسیه گفت: «برای یک بازیکن خیلی سخت است که همیشه در مورد او صحبت کنند و به دروغ یا راست بگویند که او از انگلیس، ایتالیا، اسپانیا یا هر جای دیگر پیشنهاد دارد. این مسائل مربوط به حریم خصوصی یک بازیکن است و به نظرم آن مسائلی که بین من و باشگاه‌هایی که با آنها مذاکره کردیم، وجود داشت، کاملاً خصوصی بود. فکر هم نمی‌کنم کسی متوجه این مسائل شده باشد، اما اینکه برخی نیز به دروغ مسائلی را می‌نویسند، خوب نیست، چون مربوط به حریم شخصی می‌شود. من دوست ندارم این اتفاق رخ بدهد. در مورد بهترین بازیکن شدن هم، همه بازیکنان به من کمک می‌کنند. از دروازه‌بان تا مهاجم و حتی بازیکنانی که روی نیمکت می‌نشینند. کمک آنها باعث شد من بهترین بازیکن ماه شوم که حس خوبی است و به همین دلیل این جایزه متعلق به تمام تیم است.»

آزمون درباره حضور در لیگ قهرمانان فصل آینده گفت: «لیگ قهرمانان اروپا بهترین و بالاترین سطح بازی‌ها در دنیاست. آرزوی هر بازیکنی است که در این مسابقات حاضر باشد. حتی رونالدو؛ رونالدو هم وقتی در یک بازی پیروز می‌شود، خیلی خوشحال می‌شود. این مسابقات سطح بالایی در مسابقات دنیا دارد، همه‌ی مردم آن را نگاه می‌کنند و امیدوارم بازهم در لیگ قهرمانان بازی کنم و خودم را نشان بدهم. احساس خیلی خوبی بود، اما خب من تا زمانی که زیر نظر قربان بردیف بازی می‌کردم، چه در لیگ و چه در لیگ قهرمانان اروپا، نباید مغرور می‌شدم. اگر مغرور می‌شدم، نمی‌توانستم به راهم ادامه بدهم و روند خوبی داشته باشم. به همین دلیل فقط یک روز خوشحال بودم و فردای آن روز همه چیز به خاطره‌ها پیوست. شما یک روز می‌توانید به بهترین تیم گل بزنید و یک روز به بدترین تیم. اینکه شما گل می‌زنید، یعنی مزد زحمات‌تان را گرفته‌اید. من فقط می‌توانم به این فکر کنم که کجا بودم، چگونه تمرین کردم و اکنون مزد زحماتم را می‌گیرم. به نظرم این‌گونه نیست که دنیا زیر پای من باشد و من از همه بالاتر باشم.»

سردار درباره سال ۲۰۱۸ که برای او جام جهانی، جام ملت‌ها و حضور متفاوت در لیگ روسیه را داشت گفت: «واقعاً سال سختی برای من بود. چون وقتی یک بازیکن در مدت زمان یک دوره مسابقه پنج شش ماهه قرار دارد، به ریکاوری خوب نیاز دارد. باید شما ریکاوری کنید، باید دوباره شادابی پیدا کنید و از ابتدا با انگیزه‌ای جدید کار را آغاز کنید. اینجا شرایطم به شکل عادی نبود، چون بعد از نیم‌فصل جام ملت‌های آسیا را داشتیم و دوباره بلافاصله سه چهار روز استراحت کردم که نیم‌فصل دوم با لیگ اروپا و لیگ برتر روسیه آغاز شد.»

او درباره شرایط تیم ملی ایران گفت: «همه ایران از رفتن کارلوس کی‌روش از تیم ملی ناراحت هستند جز یک تیم! ما خیلی بازی‌های دوستانه کمی قبل از جام جهانی داشتیم. حتی بازی‌های دوستانه ما هم ضعیف بود که مثلاً با تیم‌های درجه دوم آسیا یا نه چندان قوی بازی کردیم. وقتی شما به تورنمنتی مثل جام جهانی می‌روید، مانند ژاپن، کره جنوبی یا تیم‌های دیگر باید بازی‌های تدارکاتی زیاد و قدرتمندی داشته باشید. این مسئله اعتمادبه‌نفس شما را بالا می‌برد که ما نتوانستیم این کار را انجام بدهیم و بازی‌های تدارکاتی ضعیفی را به دلیل مشکلات مالی یا تحریم‌ها علیه کشورمان پشت سر گذاشتیم. ما می‌توانستیم این را درک کنیم که سخت‌ترین تورنمنت عمر ماست که تیم‌هایی چون اسپانیا، پرتغال و مراکش را در گروه داشتیم که هر طوری هم باشند، سطح خیلی بالایی دارند. بهترین بازیکنان دنیا در این تیم‌ها بازی می‌کنند و فکر می‌کنم مهمترین عامل نتیجه نگرفتن ما، اردوهایی بود که برای ما برگزار نشد.»

آزمون درباره درخشش در روسیه گفت: «من اکنون 24 ساله‌ام و در این سن جزو پنج گلزن برتر تاریخ ایران هستم. همه چیز را می‌توانم با آمار نشان بدهم. متأسفانه اینکه به خانواده تو فحاشی کنند، در حالی که نمی‌دانند شرایط آن خانواده چگونه است، درست نیست. حتی اگر می‌خواهند فحاشی کنند، رو در رو این کار را انجام بدهند و بگویند سردار تو فلان، فلان و فلان؛ تمام می‌شود. برخی می‌آیند در اینستاگرام این فحاشی را می‌کنند. همه چیز را هم می‌دانم که این اتفاقات از سمت چه کسی آمد، چه اتفاقاتی قبل از آن رخ داد و در آن زمان فقط هواداران یک تیم به من فحاشی کردند که آن مسئله را هم درک می‌کنم.»

او به اختلاف نظر با برانکو ایوانکوویچ اشاره کرد: «پدرم در رابطه با مربی آن تیم صحبت کرده و انتقاداتی کرده بود. صحبت‌های او هم به این دلیل بود که من پسرش هستم و یک پدر هیچ وقت نمی‌تواند تحمل کند که پسرش ناجوانمردانه مورد انتقاد قرار بگیرد. به همین دلیل پدرم صحبت کرده بود و حتی اگر یک بار دیگر هم آن اتفاق رخ بدهد، مطمئن باشید پدر من جواب می‌دهد. نه تنها پدر من، بلکه همه‌ی پدرها این حس را دارند. شما یکی را نشان بدهید که از فرزندش انتقاد کنند و همین‌طور بایستد و چیزی نگوید. شاید پدرها، پدر من را درک کنند. دست او هم درد نکند که پشت من ایستاد تا در جام ملت‌های آسیا موفق باشم. در جام جهانی شاید ۲۴ ساعت دیگر هم بازی‌های ما ادامه داشت، نمی‌توانستم گل بزنم. نمی‌خواهم بگویم کمکم نکردند، اما تیم ما خیلی دفاعی بازی می‌کرد، ما مجبور بودیم دفاعی کار کنیم و به همین دلیل کار من سخت بود. من بین بهترین مدافعان دنیا تنها بودم.»

سردار از وضعیت شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایران هم گفت: «اینستاگرام در ایران بد جا افتاده است و این خیلی آدم را اذیت می‌کند. ما نمی‌دانیم چطور باید از این شبکه اجتماعی استفاده کنیم. همه جور آدمی هم در آنجا هست. برخی به شما فحاشی می‌کنند، برخی خوبی شما را می‌گویند و شما باید همه‌ی آنها را درک کنید. با این حال می‌خواهم یک چیزی بگویم که همیشه هم می‌گویم. من مردانه به دنیا آمدم و باید مردانه زندگی کنم. اگر بخواهم پشت سر این و آن فحاشی کنم، مرد نیستم و اَلکی به دنیا آمدم. برای خودم و خانواده‌ام چه کار کرده‌ام؟ می‌توانم همه‌ی اینها را نشان بدهم. اگر حال پدر و مادرم خوب باشد، من مقابل همه آنهایی که اَلکی انتقاد می‌کنند، می‌ایستم و پاسخ می‌دهم؛ من نمی‌بازم. اگر بخواهم کاری انجام بدهم که حال خانواده‌ام خوب نباشد، هیچ حرفی نمی‌توانم بزنم. اگر حال پدر و مادرم خوب باشد، نمی‌توانم بایستم و به کسی باج بدهم. نه فقط من، بلکه همه‌ی بازیکنان این شرایط را دارند.»

آزمون از سیل‌های اخیر کشورمان هم ابراز ناراحتی کرد: «درست فردای روزی که به ایران برگشتم، سیل آمد. خیلی از هموطنان ما خانه‌های‌شان را از دست دادند و خیلی‌ها در این راه شهید شدند و زندگی‌شان را باختند. وضعیت خیلی بد بود و وظیفه من بود که به مردم خودم به خصوص ترکمن صحرا کمک کنم که همیشه پشت من بودند. من همه کاری برای آنها می‌کنم،‌ چون مردم ترکمن صحرا خیلی برای من باارزش هستند. هر کاری هم کردم پشیمان نیستم. وقتی هم به اینجا آمدم، فکر می‌کنم تا دو روز نتوانستم خوب تمرین کنم و آهسته آهسته شرایطم بهتر شد. گل اولم را به مردم گلستان تقدیم کردم و گل دوم را هم به آن کسی تقدیم کردم که در زندگی شخصی‌ام قرار دارد، چون به او قول داده بودم. از طرفی به عنوان بازیکن حرفه‌ای وقتی کاری انجام می‌دهم، باید به جای خود باشد و تمرکزم روی فوتبال باشد. باید اینجا خوب بازی کنم تا بتوانم نان حلال برای خانواده‌ام ببرم.»

او در ادامه از علی دایی سخن گفت: «شاید این خنده‌دار باشد که مجسمه‌ای از او در ایران وجود ندارد، اما خب واقعاً ناراحت‌کننده است. دایی بهترین گلزن دنیاست که تا الان کسی نتوانسته رکوردش را بشکند، اما کاری برای او نکرده‌اند. این موضوع خیلی ناراحت‌کننده است، اما اگر برای من هم نباشد، اهمیتی ندارد، چون وقتی برای بازیکنی مثل علی دایی کاری نکرده‌اند، برای من هم اهمیتی ندارد، چون سطح او خیلی بالاتر بود. من همیشه گفته‌ام بین بازیکنان خارجی زلاتان ابراهیموویچ الگوی من است، اما در ایران همیشه علی دایی الگوی من است. همیشه جنگیدن و نباختن علی دایی را خیلی دوست دارم. خیلی گل‌های زیادی زده است. ۱۰۹ گل خیلی زیاد است. حق او بوده که برای این ۱۰۹ گل زحمت و سختی زیادی کشیده، خوب کار کرده و خدا هم به او داده است.»

او در نهایت از قهرمانی احتمالی یورگن کلوپ در لیگ قهرمانان اروپا گفت: «من فکر می‌کنم لیورپول قهرمان اروپا می‌شود. با حضور کلوپ آن‌ها بسیار تغییر کرده‌اند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.