امیرشیر توماج اظهار کرد: آب در گرگانرود به صورت اور لب در حال خروج بوده و نسبت به صبح سه شنبه دو سانتی متر کاهش یافته است.

توماج افزود: مقابله با سیل در گمیشان باید در دو جبهه، نخست گرگانرود و ۲۲ روستای حاشیه آن و دیگر شمال و مرکز شهرستان یعنی گمیش تپه صورت گیرد.وی اضافه کرد: با توجه به طغیان گرگانرود همچنان روستاهای قره کیله، قرنجیک خواجه خان، آرخ بزرگ، کملر، بصیر آباد، مرداد بردی، چارقلی، گوگجلی، خواجه نفس و غیره، قسمتی و یا به طور کل دچار آبگرفتگی شده اند.

توماج ادامه داد: ارتفاع آب هم از ۱۰ تا ۶۰ سانتی متر متغیر بوده و ناشی از زه هایی است که از داخل گرگانرود وارد منازل می شود.وی گفت: اما خطر بعدی در شرق گمیشان بوده که آب از طریق کانال ناردانلی به سمت گمیشان در حال حرکت است و باید انتقال آب به خارج از شهر و به سمت دریا مد نظر قرار گیرد.

توماج بیان کرد: در سیلاب اول خوب عمل کردیم و از ۷۹ میلیون مترمکعب رواناب های شرق گمیشان تنها یک میلیون مترمکعب وارد شهر شد.

فرماندار گمیشان با بیان اینکه با ورود این آب ۳۴ درصد شهر دچار آبگرفتگی شد، اظهارکرد: بر همین اساس با ایجاد دایک های حفاظتی و دیواره و کیسه چینی سعی کردیم از آمدن آب به داخل شهر جلوگیری کنیم و با استفاده از پمپ های بزرگ مناطق آبگرفته خشک شد.

توماج تصریح کرد: در قرنجیک خواجه خان که ۱۵۰ خانوار در محاصره سیل هستند دو پمپ مشغول به فعالیت است.وی گفت: بخشی از منازل و معابر از زهکشی گرگانرود متأثر می شوند و هرچه که پمپ ها فعال باشند باز هم سطح آبگرفتگی کاهش پیدا نمی کند؛ بهترین اقدام در این زمینه هدایت هرچه بیشتر آب به کانال پایین دست و چارقلی است تا بتوانیم آب را به سمت دریا حرکت دهیم.

توماج بیان کرد: در گمیش تپه هم همچنان لاین شرقی شهر خسارت دیده و اکنون دایک های حفاظتی آن تقویت شده است.

فرماندار گمیشان با بیان اینکه در زمان سیل  مردم باید به توصیه های مدیریت بحران توجه کنند، متذکر شد: در سیلاب اول از طریق تالاب به دریا اقدامات خوبی انجام دادیم و اکنون هم این کانال ها در حال تعریض و اصلاح فنی است و امیدواریم که سیلاب به سمت تالاب و دریا هدایت شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.