ان. بی. سی و سی. ان. ان گزارش داد، انتظار می‌رود "جری چون شینگ لی"، هنگ کنگی تبار امروز (چهارشنبه) در دادگاه فدرال به یک فقره توطئه برای جمع‌آوری یا ارسال اطلاعات دفاع ملی برای کمک به یک دولت خارجی به گناهش اقرار کند.

لی که یک افسر کهنه کار اطلاعاتی سیا است به کمک کردن به چین برای براندازی یک شبکه جاسوسی آمریکایی فعال در داخل خاک چین و تعیین هویت مخبرهایی که با مقام‌های آمریکایی کار می‌کردند، متهم شده است. این اقدامات باعث شد تا برخی از این افراد زندانی یا در بعضی موارد هم به مرگ آنها منجر شده است.

جان دمرس، معاون دادستان کل آمریکا سال گذشته میلادی گفته بود: لی، افسر سابق سیا به توطئه چینی برای تأمین اطلاعات به دولت چین درباره دفاع ملی آمریکا متهم است. اقدامات لی خیانت به مردم آمریکا و همکاران سابقش در سیا است. ما چنین تهدیدی را برای کشور یا امنیت ملی خود تحمل نمی‌کنیم.

لی به عنوان یک شهروند به رسمیت شناخته شده آمریکایی در سال ۲۰۱۲ و پس از بازگشت به آمریکا در پی چندین سال اقامت در هنگ کنگ بازداشت شد. فعالیت وی برای متوقف کردن تلاش‌های جاسوسی آمریکا در چین باعث شد تا سیا تصمیم بگیرد اقدامات جاسوسی فردی خود در چین را تعلیق کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.