هارش واردهان شرینگلا، سفیر هند در آمریکا اعلام کرد تلاش‌های رئیس جمهور آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، تأثیر مستقیمی روی هند خواهد گذاشت که دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین است.

وی اظهار کرد: ما از این بیمناک هستیم که تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران به تورم و قیمت‌های بالاتر نفت منجر شود که می‌تواند روی زندگی افراد عادی در هند تأثیر بگذارد.

سفیر هند در واشنگتن گفت: بسیاری از پالایشگاه‌های هندی برای فرآوری نفت ایران تجهیز شده‌اند و نمی‌توانند به یکباره تجهیزاتشان را برای فرآوری انواع دیگر نفت تغییر دهند. توقف فروش نفت از سوی ایران که هند همواره روابط فرهنگی و تجاری با این کشور داشته است پرسش‌هایی را درباره توافق‌های بلندمدت و قیمت گذاری و کیفیت در تجارت نفت بر می‌انگیزد.

دولت ترامپ هفته گذشته با اعلام این که معافیت‌ها برای واردات نفت ایران پس از اول ماه مه تمدید نخواهد شد و به معافیت شش ماهه برای خرید نفت از تهران خاتمه داد، مشتریان بزرگ نفت ایران از جمله هند، چین و ترکیه را غافلگیر کرد.

بر اساس گزارش رویترز، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت و گاز طبیعی هند هفته گذشته اظهار کرده بود هند به منظور جبران از دست دادن نفت ایران، عرضه بیشتری از سایر کشورهای تولیدکننده نفت دریافت خواهد کرد.

اما مخالفان آمریکایی تحریم‌های ترامپ می‌گویند در بلندمدت حتی متحدان آمریکا از رعایت تحریم‌ها خسته خواهند شد و قاچاق نفت احتمالاً افزایش پیدا می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.