«ابراهیم عواد البدری» معروف به «ابوبکر البغدادی»، سرکرده گروهک تروریستی داعش برای اولین بار از نیمه‌های سال ۲۰۱۴ تاکنون در یک نوار ویدیوئی ظاهر شد و به نظر می‌رسد قصد داشت برای هوادارانش، کسانی که در جستجوی سر او هستند و همچنین مردم شهرهای شمال و غرب عراق و شرق و شمال سوریه که روزی آنجا را اشغال کرده بود،  پیام‌های متعددی را مخابره کند.

العربی الجدید نوشت: ناظران فعالیت‌های موسسه فرقان، رسانه رسمی داعش، معتقدند در ویدیوی ضبط شده، روحیه البغدادی ضعیف به نظر می‌رسید و آشفته حالی خود را با حرکات دست و سرش نشان می‌داد، بخصوص که سعی می‌کرد به طور مستقیم به دوربین نگاه نکند.

این گزارش افزود: سرحالی و فربه‌گی او هم نشان می‌داد از جمله کسانی نبوده که در محاصره الباغوز، هجین یا ریف دیر الزور به سر برده باشد، ساکنان آنجا از شدت گرسنگی برگ درختان را می‌خوردند، پوشش وی با لباس‌های زمستانی هم که مناسب آب و هوای کنونی در عراق یا سوریه نیست، منجر به این پیش بینی می‌شود که ضبط فیلم از وی مربوط به دستکم یک ماه قبل می‌شود.

مقامات بغداد تاکید کردند که ویدیوی البغدادی برای آنها تعجبی نداشته است چون همه اطلاعات پیشین که از کشته شدن البغدادی حکایت می‌کرد نادرست و غیردقیق بود.

یک افسر اطلاعات عراق  در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت: همزمانی انتشار ویدیوی البغدادی با اتمام کار پاکسازی مناطق سلسله جبال «حمرین» و مناطق حضور هسته‌های داعش در صحرای الانبار می‌توانسته عمدی بوده باشد؛ چون هسته‌های داعش از زمان آزادسازی موصل و پراکنده شدنشان در صحرا در ضعیف‌ترین وضعیت ممکن هستند.

وی افزود: چند تیم ارزیابی اطلاعات با همکاری ائتلاف بین المللی اقدام به بررسی ویدیوی البغدادی و گفته‌هایش و مکان‌های احتمالی حضور وی  پرداخته و گفتند، البغدادی مطمئنا داخل عراق است و اصلا جابجا نمی‌شود و با توجه به اینکه پروژه خود در عراق و سوریه را شکست خورده دیده بعید نیست که در جایی زیر زمین که از قبل برای او آماده شده باشد، به سر ببرد .

بحث تهدیدهای تروریستی داعش اغراق آمیز است

«محمد الدلیمی»، کارشناس امور گروه‌های تروریستی در عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد، بحث تهدیدهای تروریستی یا بازگشت مجدد هسته‌های داعش به شهرهای عراق بسیار اغراق آمیز است و حداکثر کاری که امروز داعش بتواند انجام بدهد، استفاده از بمب‌های دستی یا خودروی بمب گذاری شده است که طبق معمول فقط مردم بی‌گناه هدف گرفته می‌شوند.

وی امکان سوء استفاده سیاسی احزاب طرفدار ماندن آمریکا در عراق از آفتابی شدن مجدد البغدادی و ادعای آنها درباره وجود بالقوه تهدید داعش را رد نکرد و گفت: در عراق، آمریکا اولین کسی است که ظهور البغدادی را موید موضع چند هفته پیش خود درباره ادامه خطر داعش و اهمیت ماندن ائتلاف بین‌المللی و نیروهایش در عراق حساب می‌آورد؛ چون با درخواست‌ها برای تصویب قانون اخراج نیروهای خارجی از عراق که  احزابی سیاسی و گروه‌های مسلح الحشد الشعبی بنای آن را دارند، مخالفت می‌کند و در این بین به دست دولت عراق هم بهانه‌ای افتاد تا حضور بیگانه در کشورش را توجیه کند با این حساب که داعش به زبان سرکرده خود گفته که برای حملات تلافی جویانه در عراق آماده می‌شود.

العربی الجدید آورد: اظهارات البغدادی درباره خبر بیعت عناصرتندرو در مالی و بورکینافاسو با داعش و سپس پرداختن وی به شاخه‌ای از داعش در لیبی و تحولات جنگ در نزدیکی شهر سرت این کشور نشانه این است که نطق وی همچنین خطاب به سرکرده‌هایی از داعش نظیر «ابومحمد العراقی»، «نصر الحجازی» و دیگرانی است که اواخر سال گذشته از او جدا شدند و حالا البغدادی می‌خواهد بگوید که هنوز قوی است و طرفدار دارد و جدا شدن آنها ساختار داعش را تحت تاثیر قرار نداد و شاید هم خطاب به هسته های داعش که ارتباط خود را با البغدادی قطع کردند نیز باشد.

«ابو محمد الهاشمی»، عضو هیات شرعی داعش بود که از این گروهک جدا شد او چند هفته پیش کتاب کوتاهی را تحت عنوان «دست‌ها را از بیعت با البغدادی نگاه دارید»، بیعت خود با سرکرده داعش را به دلیل «مجموعه تخلفات ارتکابی داعش» پس گرفت، الهاشمی خواهان قطع سر البغدادی شده است.

این کتاب در واکنش به کتاب دیگری با عنوان «دست‌ها را برای بیعت با بغدادی دراز کنید» نوشته شده است که در زمان گسترش دامنه حضور داعش در سوریه و عراق منتشر شده بود.

العربی الجدید در پایان گزارش خود آورده است: به هر روی، دومین نطق البغدادی پس از نخستین نطق آن که از تریبون مسجد جامع النوری در موصل ایراد شد و در آنجا وعده فتح رم و پاریس پس از تسلط بر بغداد و دمشق را داد، با استقبال مردم شهرهای ویرانه عراق در شمال و غرب این کشور روبرو نشد و حتی در سوریه هم طرفداری ندارد و تنها این را به یاد آنها آورد که در طول همه این سال‌های دراز، عناصر این گروهک تروریستی مانع فرار مردم از بمباران‌ها و موشک باران‌ها شدند و داعش از اهالی می‌خواست سر جای خود بمیرند و هر کسی را که فکر فرار به سرش می زد به قتل می‌رساند؛ حالا چگونه است که خلیفه داعش از نخستین کسانی بوده که پا به فرار گذاشته و در منزلگاه جدید خود چاق و چله، سر حال و سالم است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.