کارلوس کی‌روش هنوز بخشی از حقوق خود از تیم ملی ایران را دریافت نکرده است. اما به نظر نمی‌رسد مطالبات او تنها درگیری باقی‌مانده او با فوتبال ایران نیست. یک رسانه ایرانی گفتگویی را با کارلوس کی‌روش داشته که در ادامه جزییات کامل آن را می‌خوانید:

۱- در مصاحبه اخیرتان با یک رسانه ایرانی (ایسنا)، مدعی شدید که مهدی تاج (رئیس فدراسیون فوتبال ایران) به وعده‌هایش به شما در خصوص جایزه نقدی (صعود به جام جهانی) عمل نکرده است. طبق ادعای شما، مهدی تاج جایزه نقدی جام جهانی را صرف مواردی جز آماده‌سازی تیم ملی برای جام جهانی و جام ملت‌های آسیا و نیز پرداخت تعهدات مالی‌اش به بازیکنان و اعضای کادر فنی کرده است. آیا می‌توانید شفاف توضیح دهید که چه مقدار از جایره نقدی ۹.۳ میلیون دلاری فیفا بابت صعود به جام جهانی، قرار بوده صرف پرداخت پاداش‌های شخص شما بابت رساندن ایران به جام جهانی ۲۰۱۸ و برگزاری بازی‌های دوستانه شود؟

۲- شما ادعا کردید که مهدی تاج به تعهداتش عمل نکرده و خلف وعده کرده است. بعد از آن هم مدعی شدید که او برنامه‌ها و اهداف تیم ملی را تخریب کرده و همین مسئله طبق ادعای شما منجر شده که تیم ملی گروگان اهداف تیم ملی قطر شود. لطفاً دقیقاً توضیح دهید که چه برنامه‌های آماده‌سازی برای تیم ملی داشتید که بهتر از دسترسی داشتن به آکادمی سرشناس «اسپایر» بود؛ آکادمی که باشگاه‌های طراز اول اروپا به طور منظم از امکانات آن بهره می‌برند؟

۳- در حالی که تیم ملی طولانی‌ترین بازه زمانی را برای تمریناتش داشت و در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ از بهترین امکانات رفاهی و تمرینی آکادمی اسپایر برخودار بود، ۱۳ تیم ملی دیگر از جمله چین، عراق، قرقیزستان، اردن، فلسطین و الجزایر کمپ تمرینی‌شان را با شرایطی مشابه با تیم ملی ایران، در دوحه برگزار کردند. تمام این تیم‌ها، مانند تیم ملی ما، بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با اتحادیه فوتبال قطر به امضا رسانده بودند، امکان انجام این کار را داشتند. چرا شما تنها سرمربی بودید که به این نتیجه رسید که این توافق و توافق‌های متعاقب آن غیرقابل قبول است؟

۴- بسیاری از کشورهای دنیا و نه فقط آسیا، مانند انگلیس، ایسلند، مجارستان، یونان، تونس، الجزایر، روسیه، ترکیه، چین، کره جنوبی، ژاپن، عمان، کویت، ازبکستان، هند و نیز کنفدراسیون فوتبال آفریقا، کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی و تعدادی دیگر در فهرستی بلندبالا، با قطر یک تفاهم‌نامه یا پروتکل همکاری امضا کرده‌اند. به موجب همین تفاهم‌نامه، تیم ملی تونس در ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ پانزده روز در این کشور حضور داشت و اردوی آماده‌سازی‌اش برای جام جهانی ۲۰۱۸ را در آنجا برگزار کرد.

شما مکرراً مدعی شدید که از حضور تیم ملی در آکادمی اسپایر در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸، قطر بیش از ایران سود برده است و اینکه ما گروگان مطالبات و برنامه‌های قطری‌ها بودیم. پیشنهاد اتحادیه فوتبال قطر به تیم ملی ایران جهت برگزاری کمپ‌هایش در روزهای فیفا در ماه مارس سال ۲۰۱۸ به همان اندازه محترمانه بود (که به سایر کشورها) و شما در آن زمان تیم ملی ما را به اتریش و تونسی بردید که امکانات‌شان به مراتب ضعیف‌تر بود و هزینه‌های بسیاری هنگفتی به فوتبال ما تحمیل شد. اتحادیه فوتبال قطر به ما پیشنهاد برگزاری بازی‌هایی را داده بود. چه نیت سویی پشت پیشنهاد اتحادیه فوتبال قطر برای ارائه حرفه‌ای‌ترین و بهترین امکانات دنیا و برگزار بازی‌های دوستانه‌ مدنظر شما در ماه مارس سال ۲۰۱۸ می‌توانست وجود داشته باشد که شما پیشنهادش را رد کردید؟ لطفاً به شفاف‌ترین شکل ممکن توضیح دهید که چرا شما در ماه مارس سال ۲۰۱۸ پیشنهاد قطری‌ها را رد و در عوض فدراسیون ما را مجبور کردید که هزینه‌های هنگفتی را صرف یک برنامه‌ و امکانات تمرینی به مراتب ضعیف‌تر کند؟

۵- در ادامه سؤال قبل، باید این را هم از شما بپرسیم که آیا اتهاماتی که به قطری‌ها نسبت دادید هیچ ربطی به بازی پیش روی تیم تحت هدایت‌تان (کلمبیا) مقابل قطر در کوپا آمریکا ندارد، چون ما قبلاً هم شاهد انجام چنین رفتارهایی از شما در آستانه تمام بازی‌های رسمی مهم تیم ملی ایران با هدف بر هم زدن تمرکز رقبا بوده‌ایم. آیا این بار هم چنین هدفی داشتید؟

۶- مدعی شدید عدم اجرای وعده‌هایی که به شما داده شده بود، شرم‌آورترین شرایط را در دوران ۸ ساله حضورتان در ایران، به وجود آورده است. آیا ممکن است که به شفاف‌ترین شیوه ممکن توضیح دهید که آن وعده‌ها چه بودند؟

۷- شما هشت سال سرمربی تیم ملی ما بودید، بیشتر از هر مربیگری دیگر در تاریخ‌مان. آیا قصد ندارید از فوتبالدوستان ایرانی به خاطر دو ناکامی‌تان در جام ملت‌های آسیا عذرخواهی کنید؛ همان هوادارانی که حتی باخت‌های نزدیک تیم‌تان مقابل آرژانتین و اسپانیا را جشن گرفتند و قدر تلاش‌های‌تان را دانستند؟

۸- شما قبول کردید قراردادتان را شش ماهه تا پایان جام ملت‌های آسیای ۲۰۱۹ با رقمی که گزارش شده ۹۰۰ هزار دلار بوده، تمدید کنید. هر قرارداد کاری مانند آنچه شما با فدراسیون بستید، شامل تعداد مشخصی روزهای تعطیل می‌شود که در مورد قرارداد شما، ۴۵ روز در سال بود. از این رو، قرارداد ۶ ماهه شما باید شامل ۲۲.۵ روز تعطیل بوده باشد. رسانه‌های اسپانیایی و پرتغالی به نقل از منابع بسیار نزدیک به شما، مرتباً درباره مذاکرات‌تان با ازبکستان، کره جنوبی، مصر، کامرون بلافاصله پس از جام جام جهانی ۲۰۱۸، در ماه‌های جولای و آگوست، گزارش‌هایی منتشر می‌کردند. شما در ماه‌های جولای و آگوست، در ایران حضور نداشتید و در ماه سپتامبر هم برای برگزاری اردوی تیم در روزهای فیفا، با بی‌میلی به ایران برگشتید و از دور (با لباس شخصی) نظاره‌گر تمرینات بودید. طبق تخمین‌های ما در بهترین حالت؛ شما حداقل سه ماه از ۶ ماه قراردادی که داشتید را در محل خدمت‌تان حضور پیدا نکردید. با این اوصاف چرا فدراسیون فوتبال ما باید قبول کند که حقوق‌تان را تمام و کمال پرداخت کند؟

۹- شما از شرکت در ورزشگاه آزادی برای تماشای رده‌بالاترین بازی در تقویم فوتبال (باشگاهی) ایران در ۴۰ سال گذشته (فینال لیگ قهرمانان آسیا) خودداری کردید، در حالی که برای تماشای فینال جام لیبرتادورس (جام باشگاه‌های آمریکای جنوبی) به مادرید سفر کردید تا مذاکرات‌تان را با مقامات فوتبال کلمبیا ادامه دهید. اگر خودتان کسب و کاری داشتید هم حاضر می‌شدید کسی را به صورت تمام وقت به کار بگیرید که سر کارش حاضر نمی‌شود؟

۱۰- وزارت ورزش ایران اعلام کرده بود که ۴.۵ میلیون دلار به علاوه ۲۷۰ میلیارد ریال (معادل ۱.۸ میلیون دلار) به آماده‌سازی ایران برای جام جهانی و جام ملت‌ها اختصاص داده است. فدراسیون فوتبال ایران هم این ارقام را تأیید کرده است. آیا این میزان بی‌سابقه از حمایت مالی کافی نبود؟ اگر نبود، می توانید بگویید که شما چه انتظاراتی داشتید؟

۱۱- شما همچنین ادعا کردید که مهدی تاج قصد داشته بودجه‌ای که فیفا قرار بود به باشگاه‌های ایران بابت دادن بازیکنان‌شان به تیم ملی ایران برای حضور در جام جهانی روسیه اختصاص دهد را در زمینه‌های دیگری خرج کند و طبق ادعای شما، فیفا مانع این اقدام او شده است. در صورت امکان لطفاً با ارائه جزئیات کامل و به صورت شفاف توضیح دهید که چگونه قرار بود از این بودجه سوء استفاده شود و دقیقاً به چه هدفی خاصی و در چه حوزه‌هایی مورد استفاده قرار بگیرد؟

۱۲- شما کاملاً از مشکلاتی که ایران تا به امروز به آنها دست به گریبان ودر نتیجه تحریم‌های بین‌المللی بوده، اطلاع دارید. خودتان هم در مدت زمانی که سرمربی تیم ملی ایران بودید، در مصاحبه‌های مرتباً از بابت آن تحریم‌ها گلایه داشتید. تازه‌ترین تحریم‌های دولت آمریکا هم به مراتب بدتر از تحریم‌های چند ماه گذشته است. شخص شما کاملاً مطلع هستید که فدراسیون فوتبال ایران از کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست کرد که ۹۰۰ هزار دلار از پاداش یک میلیون دلاری تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا را به حساب شما واریز کند. با توجه به آگاهی کامل‌تان از این موضوع، انگیزه شما از ارسال نامه (شکایت‌) به فیفا چه بود و چه انتظار دیگری داشتید جز اینکه فیفا در پاسخ بگوید انتقال وجه به صورت بین‌المللی باید روند خودش را طی کند تا به حساب شما واریز شود؟

۱۳- در ایران بسیاری بر این باور هستند که شکایت شما از فدراسیون به فیفا با هدف خدشه وارد کردن به اعتبار این کشور و واکنشی به اقدام فدراسیون برای عقد قرارداد با سرمربی بعدی تیم ملی بوده است. آیا این موضوع را تأیید می‌کنید؟ اگر تأیید نمی‌کنید، چطور می‌توانید این اقدام‌ خود را توجیه کنید در حالی که از تمام جوانب آن که مشابه تجربیات قبلی‌تان در زمان حضور در ایران بود، آگاهی داشتید؟

۱۴- دپارتمان حقوقی فدراسیون فوتبال ایران مدعی شده است که پرداخت مطالبات شما (از طریق AFC) به زودی تکمیل می‌شود و صرفاً در حال طی کردن روند عادی خود بوده و با مسائلی درگیر است که خودتان از آنها آگاهی کامل دارید. آنها همچنین اعلام کردند که این دپارتمان از شما به فیفا به دلیل نسبت دادن اتهامات کذب شکایت کرده است. درباره اتهامات کذب‌تان و مواجه شدن با کمیته انضباطی فیفا که خود در جریان همه چیز هست، به خصوص در مورد سازوکار توزیع جوایز نقدی تیم ملی ایران، چه نظری دارید؟

پس از ارسال این سؤال‌ها از طریق واتس‌اپ در ساعت ۲۳:۳۶ روز شنبه، ۲۷ آوریل ۲۰۱۹ (۷ اردیبهشت‌ماه ۹۸) یا به عبارتی ساعت ۱۴:۰۶ به وقت کلمبیا، کارلوس کی‌روش در ساعت ۰۱:۰۱ بامداد به وقت تهران (۱۵:۳۱ به وقت کلمبیا) سؤالات را رؤیت کرد و چند دقیقه بعد شروع به تایپ کردن برای پاسخگویی شد. اولین پاسخ او ساعت ۰۱:۴۵ بامداد به وقت ایران یا ساعت ۱۶:۱۵ به وقت کلمبیا دریافت شد که به شرح زیر است:

«آقای بی‌نام عزیز

فعلاً فقط یک جواب برای شما و ایسنا دارم که اگر شهامت دارید، آن را منتشر کنید:

۱- تو فاسدترین، دروغگوترین و بی‌اخلاق‌ترین خبرنگاری هستی که من در ایران دیدم و در خدمت افرادی سیاه و کثیف هستی که به فکر منافع شخصی‌شان هستند.

۲- با وجود آگاهی از مسئله فوق، خوشحال می‌شوم که به تو و ایسنا پاسخ بدهم. با این حال خودت باید بدانی که هر مصاحبه ۱۴ سؤالی با یک مربی حرفه‌ای هزینه دارد و می‌توانی به رؤسایت بگویی که برای این مصاحبه یک میلیون دلار کنار بگذارند. این رقم باید یکجا و ظرف مدت هفت روز به حساب بانکی من در خارج از ایران پرداخت شود.

۳- همانطور که خودت خوب باید بدانی، به محض اینکه این رقم را بابت مصاحبه پرداخت کنی، من کل این مبلغ را وقف کودکان بی‌سرپرست در ایران می‌کنم. لطفاً از این پیشنهاد عقب‌نشینی نکن، چون این بچه‌ها خیلی از دست تو ناراحت می‌شوند. بگذار من مراتب ارادتم به رؤسای خاص تو که در فدراسیون دستور داده‌اند این مصاحبه را با من بگیری، کامل کنم. مخصوصاً دبیرکل فدراسیون فوتبال، آقای شکوری و کارمندانش. همانطور که خودت می‌توانی ببینی، با وجود کمپین زشت و کثیف با اهداف شخصی که تو علیه من راه انداختی، من هنوز هم در مورد تو بسیار بخشنده و راحت هستم. امیدوارم به زودی ببینمت. بهتر است خارج از ایران هم دیگر را ملاقات کنیم تا بتوانیم آزادانه حرف بزنیم و دوستانت هم از تو محافظت نکنند.

از زندگی ضعیف و کثیفت، هرچقدر که می‌توانی لذت ببر.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.