در دهه ۸۰ پخش مجموعه‌های ماورایی که علیرضا افخمی بنیانگذار چنین آثاری در تلویزیون بود، توانست نظر بسیاری از مردم را جلب کند. نشان دادن عالم برزخ به روایت تصویر، مسلما برای مردم نه‌تن‌ها جذاب و سرگرم‌کننده است، بلکه باعث می‌شود آن‌ها به فکر واداشته شوند و نسبت به کار‌هایی که روزانه انجام می‌دهند، کمی تامل کنند.

در این باره می‌توان به سریال‌های پرمخاطبی همچون او یک فرشته بود، صاحبدلان، اغما، سی‌امین روز و ... اشاره کرد. البته پخش یک مجموعه طنز هم در میان آثار جدی در ایام رمضان اتفاق خوبی بود، زیرا مردم علاقه‌مند هستند در کنار سریال‌های جدی لبخند هم بزنند. به همین دلیل مدیران رسانه همیشه به تهیه‌کنندگان، نویسندگان و کارگردانان تاکید دارند که در این ایام سریال‌هایی تولید کنند که پیام‌های اخلاقی و انسانی هم به شکل زیرپوستی به مخاطبان منتقل شود و هم این‌که در ژانر‌های متفاوت چنین آثاری را بسازند.

به همین دلیل هر سال جشنواره‌ای از سریال‌هایی با مضامین اخلاقی را شاهد هستیم. امسال هم این اتفاق رخ داده و مردم می‌توانند شاهد سه مجموعه متفاوت از شبکه‌های یک، دو و سه باشند؛ سریال‌هایی با مضامین تاریخی و اجتماعی که تماشای آن خالی از لطف نیست. در واقع مردم می‌توانند بعد از افطار همراه خانواده‌هایشان کامشان را با مجموعه‌های تلویزیونی شیرین کنند. پخش مجموعه‌های رمضانی تا چند روز دیگر آغاز می‌شود؛ شبکه یک سیما سریال از یاد‌ها رفته را با موضوع تاریخی روانه آنتن می‌کند. شبکه دو مجموعه‌ای عاشقانه و ملودرام به نام دلدار را پخش می‌کند. شبکه سه هم یک ملودرام خانوادگی با مضمون اجتماعی و مذهبی با نام برادر جان را برای پخش در نظر گرفته است.

روایت زندگی مهربانو

شبکه یک سیما، ماه رمضان پارسال یک مجموعه اجتماعی با تم مذهبی را با نام سر دلبران روانه آنتن کرد که روایتگر زندگی یک روحانی مردمی بود. این مجموعه سال گذشته توانست مورد توجه مردم قرار بگیرد.

حالا امسال این شبکه تلویزیونی دست روی یک موضوع تاریخی برای پخش در ایام ماه رمضان گذاشته است. به همین دلیل مجموعه‌ای از تاریخ معاصر را پخش می‌کند که قصه آن در دوران پهلوی اول می‌گذرد.

بهرام بهرامیان از آن کارگردانانی است که خود را به ژانر خاصی محدود نکرده و همیشه موضوعات متفاوتی را دستمایه کارش قرار داده است که در این باره می‌توان به سریال‌های سقوط یک فرشته، جاده قدیم، ساعت شنی، مشق عشق و ... اشاره کرد. او کارگردانی سریال از یاد‌ها رفته را به عهده داشته است. البته او تجربه ساخت کار‌های رمضانی را داشته و سریال سقوط یک فرشته او با موضوع ماورایی، ماه رمضان ۹۰ از شبکه یک پخش شد که توانست با اقبال مردمی رو‌به‌رو شود.

حال او در سریال از یاد‌ها رفته دست روی زندگی دختری جوان به نام مهربانو گذاشته که سال ۱۳۱۹ زندگی می‌کند و کشف حقایق و واقعیت‌های اجتماع باعث تحول در زندگی او می‌شود. نقش مهربانوی سریال بهرامیان - که اکبر تحویلیان هم تهیه‌کنندگی آن را به عهده داشته است - را هلیا امامی بازی کرده است. بهرامیان معتقد است تاریخ معاصر سرشار از معما و معناست و به همین دلیل چنین مجموعه‌ای را ساخته است. البته باید به انتظار نشست و دید که این اثر رمضانی او مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد یا نه؟ در سریال از یاد‌ها رفته حسین یاری، حسین پاکدل، میترا حجار، پوریا پورسرخ، بیتا فرهی، کامران تفتی، لیلا بلوکات، سیما تیرانداز، مهدی سلوکی، رضا یزدانی، رسول نجفیان، علیرام نورایی، حبیب دهقان‌نسب و مهرداد ضیایی ایفای نقش می‌کنند.

البته بهرامیان به هر یک از بازیگران این سریال نقش‌های متفاوتی داده است. به همین دلیل گریم هر یک از بازیگران هم متفاوت است و تماشای آن برای مخاطبان جذاب خواهد بود. یکی از نقش‌های محوری این سریال را یاری بازی می‌کند که نقش کاراکتری به نام خسرو را به عهده دارد که متمول است و در تهران زندگی می‌کند، اما با حکومت زمان خودش درگیری و چالش دارد.

همچنین حجار هم نقش یک پزشک را در این سریال به عهده دارد که در فرانسه درس خوانده و حضورش باعث شکل‌گیری اتفاقات عجیب و غریبی می‌شود. البته پزشک قصه فقط حجار نیست و حسین پاکدل هم نقش یک پزشک را ایفا می‌کند که جزو شخصیت‌های مثبت قصه است. پاکدل جزو بازیگران گزیده‌کار است و حضور او این نوید را می‌دهد که حتما شخصیتش در این سریال متفاوت بوده که او را برای بازی ترغیب کرده است.

چالش‌های امروز نسل جوان

شبکه دو، رمضان پارسال مجموعه پرمخاطب بچه‌مهندس را پخش کرد که با وجود این‌که شخصیت‌های اصلی قصه، بچه‌های خردسال بودند، اما با شیرین‌زبانی‌هایشان، نظر بینندگان تلویزیون را جذب کرده بودند.

حال امسال این شبکه مسیر دیگری برای خودش مشخص کرده و برای ماه رمضان سراغ یک ملودرام عاشقانه با مضمون اجتماعی رفته است و مخاطب در قالب این مجموعه می‌تواند داستان عشق جوانی به نام آرش را تماشا کند.

همچنین به چالش‌های امروز نسل جوان هم پرداخته می‌شود؛ چالش‌هایی، چون ازدواج، اشتغال، انحراف و ... که دغدغه‌های جوان امروز جامعه ماست و سریال شبکه دو نیز به آسیب‌شناسی آن‌ها توجه کرده است. دلدار داستان جوانی به نام آرش است که باوجود موفقیت علمی و تحصیلی، اما به دلیل بیماری مادرش دانشگاه را رها می‌کند و بعد از چند ماه و بر اثر اتفاقی، عشق دوران دانشگاهش یعنی رونا را می‌بیند.

این سریال را نوید و جمشید محمودی معروف به برادران محمودی ساخته‌اند. آن‌ها نقش محوری قصه‌شان را به محمدرضا غفاری سپرده‌اند که نقش آرش را به عهده دارد. در کنار او بازیگران دیگری همچون الناز حبیبی، مریم بوبانی، حسام محمودی، سوگل خلیق، بهزاد فراهانی، علی اوسیوند، رویا جاویدنیا، مهران نائل، پریوش نظریه، همایون ارشادی، شادی مختاری، کمند امیرسلیمانی، نیما رئیسی و پیمان جعفری نقش‌های متفاوت این سریال را بازی می‌کنند.

کار‌های برادران محمودی همیشه پر مخاطب بوده و آن‌ها علاقه‌مند هستند به موضوعات عشقی از زاویه‌ای متفاوت بپردازند تا برای مخاطبان تازگی داشته باشد و علاوه بر این‌که از تماشای سریال لذت می‌برند به فکر هم وا داشته شوند. آن‌ها در این مجموعه رمضانی به شکل زیر پوستی به مفاهیمی همچون گذشت و صبوری می‌پردازند. همچنین به موضوع حق‌الناس هم توجه کرده‌اند.

به عنوان نمونه پریوش نظریه در این سریال نقش مادری سنتی را بازی می‌کند که، چون پسر اولش حق دیگر برادرانش را خورده با او حرف نمی‌زند، چون اعتقاد راسخی به حق‌الناس دارد.

مخاطبان در این سریال می‌توانند هم شاهد ماجرا‌های عشقی باشند و هم این‌که به موازات این موضوع، ماجرا‌های دیگری هم ببینند. البته ضبط سریال دلدار تمام نشده و گروه سازنده این سریال تا دهه اول ماه رمضان مشغول به کار هستند. همچنین نوید محمودی معتقد است مردم در ماه رمضان حال و روحیه شان به گونه‌ای است که از قصه‌های ملودرام استقبال می‌کنند؛ قصه‌هایی که هم با آن لبخند بزنند و هم در لحظاتی غمگین شوند.

به دنبال حق‌الناس

شبکه سه، رمضان سال گذشته مجموعه رهایم نکن را به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور پخش کرد که این ملودرام خانوادگی توانست نظر مخاطبان را جلب کند. حالا امسال شبکه سه کار را به دست سعید نعمت‌ا... سپرده است.

نعمت‌ا...، نویسنده نام آشنایی در تلویزیون است که حتی مخاطبان عام هم او را به اسم می‌شناسند، زیرا فیلمنامه‌هایی که در سال‌های اخیر نوشته، باعث شده مخاطبان قصه‌های او را دوست داشته باشند.

او که تجربه نوشتن مجموعه‌های ماه رمضانی همچون جراحت، شیدایی، مدینه، مادرانه، زیر پای مادر و ... را دارد، امسال دست روی یک ملودرام خانوادگی با مضمون اجتماعی و مذهبی گذاشته و مجموعه تلویزیونی برادر جان را نوشته است.

موضوع اصلی این سریال، حق‌الناس اعلام شده و در خلاصه داستان آن آمده است: پسری با از دست دادن پدرش می‌خواهد بدهی‌های او را ادا کند. نویسنده فیلمنامه برادر جان سعید نعمت‌ا... است که معمولا فیلمنامه‌هایی پر کشمکش و ملتهب را می‌نویسد. همچنین کارگردانی این سریال به‌عهده محمدرضا آهنج قرار دارد.

آهنج هم از آن کارگردانانی است که همیشه روی موضوعات متفاوت کار می‌کند و علاقه‌ای ندارد خود را به موضوعات خاصی در کارگردانی محدود کند.

البته این کارگردان رمضان سال ۸۹ برای شبکه دو مجموعه ماورایی ملکوت را کارگردانی کرد، پس با ماراتن مجموعه‌های این ایام آشنایی دارد، اما هرگز خودش را درگیر ماراتن کار‌های مناسبتی نکرده و ترجیح داده تمرکزش را در کارش بگذارد. او این روز‌ها هم مشغول ضبط سریال برادر جان برای مخاطبان شبکه سه است.

این کارگردان برای ساخت سریال رمضانی شبکه سه، هم سراغ هنرمندان پیشکسوت رفته و هم جوان‌ترها. به همین دلیل نقش کریم بوستان را به علی نصیریان سپرده است.

البته نصیریان بازیگر بسیار گزیده‌کاری است که با وسواس نقش‌هایش را انتخاب می‌کند. از قرار، چون در مجموعه برادر جان هم نقش متفاوتی به او پیشنهاد شده، پذیرفته است. او در این سریال نقش لاتی را بازی می‌کند که توبه کرده است.

مسلما دیدن نصیریان در این شکل و شمایل برای مخاطبان جالب است. یکی از نقش‌های ماندگار این هنرمند پیشکسوت، حاج یونس سریال میوه ممنوعه است که رمضان سال‌های گذشته از شبکه دو پخش شد.

در سریال برادرجان، حسام منظور هم بازی می‌کند که همان ارسلان میرزای بانوی عمارت است. با وجود این‌که این بازیگر سال‌ها در تئاتر بازی کرده، اما در اولین تجربه تلویزیونی‌اش توانست نظر مخاطبان را جلب کند.

حال باید به انتظار نشست و دید که او در لباس شخصیتی به نام چاوش در سریال برادرجان چطور می‌تواند نظر بینندگان تلویزیون را جلب کند. حسن پورشیرازی، آفرین عبیسی، سعید چنگیزیان، کامران تفتی، سجاد افشاریان، نسیم ادبی، مارال فرجاد، شیوا ابراهیمی، محبوبه صادقی و جلیل فرجاد از بازیگران سریال برادرجان هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.