غلامحسین شافعی روز چهارشنبه در حاشیه نشست هم اندیشی دیپلماسی اقتصادی و تجاری با فعالان اقتصادی خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نه تنها مشکلات ارزی قابل پیش بینی بود بلکه به دلیل انجام نشدن کار اصولی مقابله با این مساله مشکلات بیش از پیش بینی ها به وجود آورد. 

وی افزود: یکی از سیاست های دولت در شرایط فعلی افزایش تعامل و مناسبات اقتصادی خارجی است و بخش خصوصی نیز از این سیاست پیروی می کند. 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران اضافه کرد: باید با همین سیاست در شرایط محدودیت های فعلی به کمک افزایش مبادلات اقتصادی با همسایگان موانع رفع و کمبودها جبران شود. 

وی با اشاره به موقعیت ویژه خراسان جنوبی موقعیت در مرز گفت: این وضع هم برای توسعه استان و هم برای رفع مشکلات کشور اهمیت دارد به همین منظور لازم است زیرساخت های خراسان جنوبی را با کشور افغانستان افزایش دهیم. 

شافعی با بیان اینکه برخی زیرساخت های در مرز مشترک خراسان جنوبی و افغانستان نیاز به نوسازی و بهسازی دارد ادامه داد: علاوه بر آن بالا بردن گفت و گو و مذاکرات با طرف خارجی نیز باید افزایش یابد. 

وی یادآور شد: موضوع مرزهای خراسان جنوبی با افغانستان از موضوعاتی مهمی است که همواره مورد توجه بوده که در همین رابطه رئیس جمهوری افغانستان با تبدیل شدن یزدان به مرز رسمی موافقت کرده است. 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران گفت: اما زیرساخت های مرز رسمی هنوز در یزدان آماده نیست و اتاق بازرگانی بیرجند تلاش فراوان انجام داده که امیدواریم در ایجاد امکانات مرزی و مکانیزه کردن مرزهای خراسان جنوبی با افغانستان اقدامات اساسی صورت گیرد. 

وی افزود: طرح مورد نظر استان خراسان جنوبی را اتاق بیرجند به اتاق ایران ارسال می کند و از این طریق اتاق بازرگانی در توسعه مبادلات مرزی و افزایش ظرفیت مرزها مشارکت فعال خواهد داشت. 

شافعی با بیان اینکه مشکلات تجار خراسان جنوبی از مشکلات تجار در سایر نقاط کشور منفک نیست تصریح کرد: این استان در سطح کشور از لحاظ فضای کسب و کار درجه بالاتری دارد و امنیت سرمایه گذاری در خراسان جنوبی بالاست که این موضوع از فرهنگ مردم نشات می گیرد. 

وی با تاکید بر اینکه تجار با مشکلات عدیده و صدمات فراوان مواجه هستند گفت: اکثر این مشکلات از تصمیم های عجولانه و غیرکارشناسی دولت است زیرا در این شرایط تحریم دولت به جای کمک موانع ایجاد می کند اما تلاش ها بر این است که از این وضع جلوگیری شود. 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران یادآور شد: اتاق ایران بعد از خروج آمریکا از برجام پیش بینی های لازم را انجام داده و همه فعالان بخش خصوصی موضوعات را مکتوب به دولت ارایه کردند اما توجه به این نظرات در حد انتظار نبوده که باعث ضایعاتی برای کشور شده است. 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران صبح امروز( چهارشنبه) به منظور شرکت در نخستین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت به خراسان جنوبی سفر کرد. 

شرکت در نشست هم اندیشی دیپلماسی اقتصادی و تجاری با فعالان اقتصادی از دیگر برنامه های سفر وی به خراسان جنوبی بود. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.