این سخنگو که خواست نامش فاش نشود، گفت، هدف از این رایزنی‌ها اعمال فشار برای بازگرداندن ثبات به کشور و کشاندن فایز السراج نخست وزیر دولت وفاق ملی و خلیفه حفتر فرمانده نیروهای مستقر در شرق لیبی به پای میز مذاکره است.

از سوی دیگر، منابع دولت وفاق ملی به الجزیره گفتند، نیروهای آمریکایی در چارچوب همکاری امنیتی با دولت به طرابلس و مصراته بازگشته‌اند.

مهند یونس، سخنگوی نیروهای دولت وفاق ملی تصریح کرد، دولت برای تقویت و افزایش همکاری با آمریکا و بازگشت نیروهای"أفریکام" تلاش می‌کند.

این سخنگو اضافه کرد: همکاری با آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم ادامه دارد و متوقف نشده است.

فرماندهی نیروهای آمریکا در آفریقا (أفریکام) هفتم آوریل از خروج نیروهای آمریکایی از لیبی یعنی سه روز بعد از شروع عملیات نیروهای حفتر علیه طرابلس خبر داد و در آن زمان گفت به دلیل تنش و اوضاع ناامن لیبی دست به چنین کاری زده است.

به گزارش خبرنگار الجزیره در طرابلس تاکید کرد، بازگشت سربازان آمریکایی بعد از ترک این کشور به چند دلیل بازمی‌گردد که مهمترین آنها این است که حمله حفتر به طرابلس موجب ناامنی گسترده در پایتخت و عموم منطقه غرب شده در حالی این مناطق قبل از این حمله منسجم و از حمایت امنیتی گسترده‌ای برخوردار بودند.

همجنین دولت وفاق ملی به غرب و مخصوصا آمریکا و اروپا نسبت به پیامدهای اوضاع ناامن طرابلس و حمله حفتر و ترغیب داعش به تحرک و اقدامات تروریستی هشدار داد.

در این راستا وزارت کشور دولت وفاق اخیرا از بازداشت عناصر داعش از جمله یکی از سرکردگان آن خبر داد که قصد داشتند دست به حملات تروریستی در طرابلس بزنند.

از سوی دیگر، یک نوار ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده افسران فرانسوی را نشان می‌دهد که در خیابان‌های شهر المرج در شرق لیبی پرسه می‌زنند. این شهر تحت کنترل نیروهای خلیفه حفتر است.

فعالان می‌گویند، این افسران احتمالا در جنگ در کنار نیروهای حفتر علیه طرابلس حضور دارند.

پیش از این گزارش‌های خبری درباره مشارکت جنگنده‌های فرانسوی در حمله به طرابلس در حمایت از حفتر منتشر شده بودند که مواضع نیروهای وابسته به دولت وفاق را بمباران می‌کردند. در عین حال مستشاران نظامی فرانسوی به حفتر مشورت می‌دهند و این مساله موجب شده دولت وفاق در تماسی با فرانسه مراتب اعتراض خود را از بابت این موضوع به مقامات پاریس ابلاغ کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.