حمید گرمابی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به وضعیت بازار خودرو اظهار داشت: در کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در زمینه قیمت خودرو بسیار بحث کرده‌ایم و قبل از تعطیلی مجلس نیز در این مورد بحث زیادی داشتیم اما موضوعی که وجود دارد این است که بازار خودرو، خاص است و بخاطر قطعات، مشکل تولید به زودی و راحتی برطرف نمی‌شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: مردم به خودرو به مثابه کالای سرمایه‌ای نگاه می‌کنند و واردات نیز ممنوع است و مجموع این عوامل در کنار دلال‌بازی سبب شده بازار باثبات نباشد.تحقیق و تفحصی از سوی مجلس شورای اسلامی در زمینه خودرو در حال انجام است و این تفحص، زمانبر است؛ بازار خودرو امروز بازار باثباتی نیست و دائما در حال تغییرات است.

گرمابی با اشاره به اینکه قیمت فعلی خودروها معقول نیست اما شرایط واقعی و موجود را باید در نظر داشت تصریح کرد: هر خودرویی درصدی وابسته به واردات است و قیمت دلار و سپس قیمت مواد داخلی روی آن اثرگذار است و اینها در بازار ثبات ندارند و اگر به بازار بورس پلیمر نگاه کنید شاهد هستید که از تغییرات تاثیر می‌پذیرند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خودروسازان داخلی مشکلات زیادی دارند تاکید کرد: مدیریت دولتی نیز سالیان سال است که سایه خود را روی خودروسازی انداخته و همه اینها را که کنار هم می‌گذارم نمی‌توانم بگویم مقصر کیست و تحقیق و تفحص را در همین راستا در دستور کار است.

گرمابی ادامه داد:قطعا یکی از مشکلات خودروسازان، مدیریت دولتی است؛ دخالتی که دولت در عرصه خودروسازی دارد سبب شده که در مواقع مختلف هزینه و مشکل ایجاد کند.قطعا به دلیل همه این مشکلات، پراید ۵۰ میلیونی توجیه ندارد و مشکل اصلی این است که قانون ۵ درصد زیر قیمت بازار نیز برای بازاری که تعیین کننده‌اش دو خودروساز اصلی هستند کارآمد نیست زیرا این بازار، رقابتی نیست و این سیستم نمی‌تواند درست باشد.

وی گفت: بعید می‌دانم قیمت خودرو کاهشی باشد و امیدواریم صرفا حداکثر تلاش صورت گیرد تا اجازه ندهند قیمت خودرو افزایش پیدا کند و باید قیمت مواد اولیه را کنترل کرد و به ویژه اینکه باید بتوانیم قطعات لازم را برای تولید به اندازه نیاز تامین کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.