الجزیره نوشت: آمریکا مدعی است که تلاشش برای تحریم صنعت نفت ایران جواب داده است. دولت ترامپ میگوید طی یازده ماه گذشته، ۱۰ میلیارد دلار از درآمد نفتی ایران کاسته شده است. این تحریمها متعاقب خروج از برجام که ترامپ منتقد آن است، اجرایی شدند. دولت ترامپ قصد دارد حمایت ایران از حزب الله لبنان و حوثی های یمن و کمک به حکومت های سوریه و ونزوئلا را متوقف کند.

پاییز گذشته که عرضه نفت کاهش یافته بود، آمریکا به هشت کشور برای تداوم خرید از ایران معافیت داد اما این معافیت از ماه می دیگر تمدید نخواهد شد. آمریکا میگوید اکنون وضعیت عرضه نفت در بازار خوب است و این کشورها دیگر نیازی به خرید نفت ایران ندارند. دولت ترامپ اطمینان داده که خللی در بازار نفت ایجاد نخواهد شد.

جمیل احمد، تحلیلگر بازار نفت معتقد است که روسیه، عربستان و امارات برای پوشش کسری عرضه نفت ایران در بازار، نفت کافی به بازار تزریق خواهند کرد. احمد درباره تاثیر تحریمها بر ایران گفت که در صورت قطع صدور نفت، اقتصاد ایران ضربه شدیدی خواهد خورد. از آغاز تحریمها در می ۲۰۱۸ نیز شاهد سقوط ارزش ریال ایران بوده ایم. تورم در ایران جهش صعودی داشته است. طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹ منفی ۴ درصد خواهد بود. اکنون که لغو معافیت خریداران نفت ایران مسلم شده است، انتظار می رود رکود اقتصادی ایران از میزان پیش بینی شده نیز فراتر برود. سقوط ارزش ریال و تداوم روند صعودی تورم در بازار ایران خبر بدی برای مصرف کنندگان ایرانی است.

لغو معافیت ها برای اقتصاد و ارزش پول ترکیه نیز خبر بسیار بدی است. معنایش این است که ترکیه باید به دنبال فروشنده نفت دیگری برود آن هم در شرایطی که اوضاع مالی خوبی ندارد. احمد معتقد است که شاهد تداوم کاهش ارزش لیر ترکیه خواهیم بود اما روسیه و روبل این کشور، از لغو معافیت خرید نفت ایران سود خواهد برد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.