نخستین رونق زمانی پایان یافت که قیمتها در نیمه دوم سال ۲۰۱۴ ریزش کردند و مشابه اتفاقی بود که اخیرا افتاد و البته ریزش قیمتها این بار ملایم‌تر بود.

طبق آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز، شمار دکلهای حفاری نفت در آمریکا بیش از ۹ درصد در مقایسه با اوجش در نوامبر کاهش پیدا کرده و طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور در مقایسه با اوجش در دسامبر، تقریبا ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده است.

عمده افت اخیر تولید نفت آمریکا به خلیج مکزیکو نسبت داده شده که تولید فراساحلی آن اغلب متغیر است و بنابراین باید محتاطانه تفسیر شود. اما تولید نفت در ۴۸ ایالت این کشور نیز اکنون با نرخ آهسته تری رشد می کند که نشان می دهد رونق حفاری از تب و تاب افتاده است.

تولید نفت ۴۸ ایالت به میزان ۱.۶ میلیون بشکه در روز در مدت سه ماه از دسامبر تا فوریه در مقایسه با مدت مشابه یک سال پیش رشد کرد. این رشد در مقایسه با افزایش بیش از ۱.۸ میلیون بشکه در روز تولید نفت در فاصله اوت تا سپتامبر کمتر است و نخستین کندی رشد قابل توجه از سال ۲۰۱۶ به شمار می رود.

افت حفاری و تولید احتمالا نتیجه کاهش قیمتهای نفت از سپتامبر سال ۲۰۱۸ و همچنین محدودیت ظرفیت خطوط لوله بوده که باعث افت قیمتها  سر چاه نفت در منطقه پرمیان باسین  در سال گذشته شد. تولیدکنندگان شیل آمریکا ممکن است به نهایت استراتژی خود برای تسریع تولید و حداقل کردن هزینه ها رسیده باشند.

بر اساس گزارش رویترز، آژانس بین المللی انرژی اکنون پیش بینی می کند تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۱۹ حدود ۱.۴ میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۲۰ به میزان ۰.۷ میلیون بشکه در روز رشد می کند در حالی که سال میلادی گذشته بیش از ۲ میلیون بشکه در روز افزایش داشت.

اگر رشد اقتصاد جهانی، تحریمهای آمریکا و کاهش تولید عربستان سعودی قیمتهای نفت را ۵ تا ۱۰ دلار دیگر بالا ببرد، نرخ حفاری و تولید نفت شیل آمریکا دوباره رونق خواهد گرفت اما اگر اقتصاد جهانی راکد شود، تحریمها تاثیر کمتری بگذارد یا عربستان سعودی تولیدش را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و قیمتها تثبیت شده یا کاهش پیدا کند، کندی حفاری در آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد.


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.