ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در مطلبی خاطرنشان کرد: نخست وزیر انگلیس وزیر دفاع این کشور را به دلیل ازدست دادن اعتماد به وی و توانایی از انجام کارش برکنار کرد؛ تصمیمی عالی هرچند دیرهنگام.

وی ادامه داد: ما از مدتها پیش توانایی گاوین ویلیامسون برای تصدی مقام وزیر دفاع انگلیس را مورد سوال قرار داده بودیم چرا که وی فاقد تعادل روانی است چرا که پیشتر گفته بود روسیه باید کنار برود و صدایش درنیاید.

گفتنی است نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه گاوین ویلیامسون وزیر دفاع این کشور را به دلیل آنچه درز اطلاعات درباره ماجرای هوآوی خواند، برکنار کرد. 

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس اعلام کرد «ترزا می» اعتمادش را به ویلیامسون از دست‌داده و معتقد است او نمی‌تواند عضوی از کابینه باشد. 

به ‌این ‌ترتیب تحقیقات دولت انگلیس درباره منبع درز اطلاعات محرمانه نشست هفته گذشته شورای امنیت ملی انگلیس خاتمه یافت. 

ویلیامسون پیش‌تر افشای این اطلاعات را انکار کرده بود بااین‌حال نخست‌وزیر انگلیس در نامه‌ای خطاب به وی تصریح کرد که تحقیقات صورت گرفته، شواهد قانع‌کننده ای را درباره نقش او در این رابطه نشان می‌دهد. 

آلکسی پوشکوف رئیس کمیسیون سیاست گذاری اطلاعاتی شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) نیز در حساب کاربری خود در توییتر درباره برکناری ویلیامسون از مقام وزیر دفاع انگلیس نوشت: مطرح کردن چنین دلیلی برای برکناری ویلیامسون به معنای شکست کامل وی است. 

وی با بیان اینکه برکناری ویلیامسون زیان بزرگی نیست، خاطرنشان کرد: ویلیامسون از شیوه خصمانه ای پیروی می کرد که فقط با حملات به روسیه متمایز شده بود؛ این گونه افراد در لندن فراوان هستند. 

روابط روسیه و انگلیس بیش از یک سال است که به دلیل حادثه در شهر سالزبری که در آن به سرگئی اسکریپال جاسوس روس و دخترش با گاز اعصاب حمله شد پر تنش شده است.

دولت ترزا می بیش از یک سال و نیم است کرملین را مسئول اقدام تروریستی در خاک خود می کند چرا که پوتین پیشتر به مردم روسیه قول داده بود که خیانتکاران به روسیه درهر جایی تاوان اقدام خود را خواهند داد.

انگلیسی ها که در آغاز این رویداد، حملات شدیدی علیه مسکو به راه انداختند و توانستند با اقدامات دیپلماتیک خود در کمتر از یک ماه، بیش از ۱۵۰ دیپلمات روس را از بیش از ۳۰ کشور جهان اخراج کنند.

انگلیس پس از این رویارویی دیپلماتیک که حتی تحسین سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه را در پی داشت، روابط خود با اوکراین را توسعه داد و حتی رو به خط و نشان نظامی در مرزهای اوکراین و روسیه آورد.

در مناقشه چند ماه پیش در تنگه کرچ میان روسیه و اوکراین، لندن به صراحت طرف کی یف را گرفت و روسیه را متجاوز خواند.

مناقاشات روسیه و انگلیس در یک ساله و نیم گذشته کم نبوده است و از اوکراین گرفته تا ونزوئلا و نشست های پی در پی شورای امنیت نمونه های فراوانی وجود دارد که می توان به آنها اشاره کرد.

آخرین رویارویی روسیه و انگلیس به وتوی قطعنامه پیشنهادی لندن از سوی مسکو برای جنگ یمن اختصاص داشت که انگلیس در آن به دنبال محکوم کردن نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.