به گزارش سی ان ان، لاو اظهار کرده که هفته های پیش از دستگیری نیز آسانژ در شرایط پرفشار روحی و روانی قرار داشته و دائما دستگیری زودهنگام حود را پیش بینی می کرده است. 

جولین آسانژ، خالق وب سایت افشاکننده اطلاعات جهانی به نام ویکی لیکس در ۱۱ آوریل توسط پلیس بریتانیا درحالی که در اتاق شخصی خود در سفارت اکوادور بود دستگیر شد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که وی از سال ۲۰۱۲ به عنوان پناهجو در این سفارت زندگی کرده بود. 

اکنون کمتر از یک ماه از دستگیری رکن پنجم اطلاعات محرمانه قدرت های جهانی می گذرد و آمریکا نیز در پی این دستگیری پرونده آسانژ را به گردش درآورده است. لورا لاو در طی مصاحبه خود با وبسایت سی ان ان اظهار کرد که آمریکا قصد دارد از آسانژ یک عبرت بسازد و به همه بفهماند که تنها باید در یک خط فکری حرکت کرد و خارج از آن نمی توان قدم برداشت. 

مقابله با استرداد؛ مبارزه تمام نشدنی آسانژ

در سال 2013 زمانی که آسانژ برای جلوگیری از استرداد به سوئد از سفارت اکوادور در لندن کمک گرفت، دولت بریتانیا اعلام کرد که به دلیل تخلفات آسانژ وی گناهکار است و به حبس کمتر از یک سال محکوم شد. به این ترتیب در صورتی که آسانژ در خارج از سفارت اکوادور دیده میشد به سرعت بازداشت می شد. در روز پنج شنبه نیز وی نخستین استرداد رسمی خود را از دولت آمریکا دریافت کرد. 

نیک واموس، رییس سابق بخش استرداد مجرمین که مستقیما پرونده آسانژ را دنبال می کرد گفت: 

 وکلای آسانژ احتمالا از سه استدلال استفاده خواهند کرد؛ اولا تقاضای استرداد وی از سوی آمریکا حرکتی کاملا سیاسی بوده است. ثانیا اینکه نباید وی را به دلیل افشای اطلاعاتی محکوم کرد. 

واموس همچنین در ادامه یه سومین استدلال که ممکن است وکلای آسانژ از آنها در روز دادگاه استفاده کنند اشاره کرد و گفت:

احتمالا آنها محاکمه آسانژ را در زندان های آمریکا که که ناقض حقوق بشر هستند را نیز نادرست برشمارند و آن را ضد قوانین حقوق بشر بخوانند.

این در حالی است که جنیفر رابینسون، وکیل آسانژ اشاره کرد که باید تا حد امکان دست سیست مداران را از این پرونده کوتاه کرد.

وی همچنین پس از اعلام نقض پناهندگی آسانژ از سوی دولت اکوادور اشاره کرد: ما از سال ۲۰۱۰ می دانستیم که تهدید به استرداد واقعی است. اکنون باید تمام تلاش خود را بر مبارزه با درخواست استرداد کنیم.

گرچه آمریکا درخواست استرداد خالق ویکی لیکس را صادر کرده اما همچنان پاسخ لندن به این درخواست مبهم است. چرا که پیش از این نیز آمریکا و لندن درگیری هایی بر سر استرداد مجرمان سیاسی و اطلاعاتی شده بودند. برای نمونه در سال ۲۰۱۲ ترزامی که در آن زمان رییس امور خارجه بریتانیا بود از خروج تعدادی کامپیوتر بریتانیایی که متهم به هک سیستم ها و کامپیوترهای نظامی آمریکا شده بودند جلوگیری به عمل آورد.

گرچه دادگاه آسانژ تا ۳۰ می به تعویق افتاده است اما تا آن زمان باید دید که لندن و آمریکا روبه روی یکدیگر می ایستند یا در کنار هم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.