قانون جدید شبکه اینترنتی در روسیه با عنوان «اینترنت پایدار» به دنبال ایجاد زیرساخت های مستقل برای فعالیت مستمر بخش روسی شبکه اینترنت و دفاع از آن هدف گیری شده است.

مطابق با این قانون، درصورت بروز تهدید برای شبکه اینترنت در روسیه، سازمان نظارت بر ارتباطات جمعی (روس کوم نادزور) می تواند از اینترنت مستقل بر اساس مقررات تعیین شده ازسوی دولت استفاده کند.

دولت روسیه موظف شده است انواع تهدیدها را برای آغاز استفاده از شبکه اینترنتی مستقل در روسیه تعیین کند.

وزارت ارتباطات و سازمان امنیت فدرال روسیه شرایط برای فعالیت مراکز پشتیبانی شبکه اینترنتی در این کشور را تعیین خواهد کرد.

یادآور می شود که دومای روسیه ۲۷ فروردین ماه قانون ایجاد اینترنت مستقل در روسیه را پس از سر و صداهای فراوان تصویب کرد و ۳۰۷ نماینده به آن رای مثبت داده و ۶۸ نفر نیز رای منفی دادند.

«آندره کلیشاس» رئیس کمیسیون امور قانون اساسی شورای فدراسیون، لودمیلا بوکووا معاون وی و آندره لوگووی نماینده دومای روسیه مولفین قانون ایجاد اینترنت مستقل بودند.

گفتنی است شبکه اینترنتی در روسیه سالانه ۱۵ درصد گسترش می یابد که بیش از پنج برابر رشد تولید ناخالص ملی این کشور است.

در پیش نویس طرح پیشنهادی برای تصویب اینترنت ملی در روسیه آمده بود: با توجه به ماهیت خصمانه آمریکا و استراتژی امنیت سایبری این کشور که در ماه سپتامبر سال گذشته منتشر شد، این طرح باید به اجرا گذاشته شود.

در ادامه گفته شده بود: واشنگتن در سال ۲۰۱۸ بدون هیچگونه مدرکی مسکو را به انجام حملات هکری متهم کرد و وعده داد که این کشور را در راستای طرح های خود برای حفظ برتری و سلطه بر جهان مجازات کند.

لئونید لوین رئیس کمیسیون سیاستگذاری اطلاعاتی و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطات دومای روسیه نیز پس از تصویب نهایی این طرح در مجلس خاطرنشان کرد که این طرح به معنی منزوی کردن روس ها در فضای مجازی نیست.

ویتالی وخوف استاد دانشگاه فنی بائومان مسکو هم با حمایت از این قانون اظهار داشت که ما باید در گام اول مانع خروج اطلاعات شهروندان روس از کشورمان شویم و در گام بعدی شرایط کار با اینترنت در فضای امن و مطمئن را فراهم کنیم تا توسط آمریکا غافلگیر نشویم.

اما مخالفان ایجاد اینترنت مستقل در روسیه حرف دیگری دارند و معتقدند که حساسیت مقامات روسیه بی جهت است و این طرح فقط هزینه روی دست دولت می گذارد که در نهایت از جیب مردم جبران خواهد شد.

مخالفان همچنین نگران کند شدن اینترنت و افزایش هزینه خدمات اینترنتی بر مردم هستند.

طبق پیش بینی ها اینترنت مستقل در روسیه از آبان ماه امسال جنبه اجرایی خواهد یافت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.